שאלה:
אם ישראל הדליק אש בגז אחד, האם יכול הגוי לקחת מאותו אש (שהדליק הישראל) ולהדליק גז אחר ולבשל שם? (כאילו במקרה שהמקור של האש בא מהישראל)
ובמקרה שהישראל הדליק את הגפרור והגוי הדליק את הגז (מאותו גפרור שהדליק הישראל) מה הדין?
תודה מראש.
תשובה:
כמובן השאלה רק לבני אשכנז, לבני ספרד בלאו הכי הדלקת האש לא מספיקה, ובענין זה נחלקו הדעות, ולמעשה כתבו הפוסקים שבאקראי פעם אחת ניתן להשתמש בהיתר זה, להדליק מנר מנר, אבל לא יותר מכך.
מקורות:
רמ"א ביו"ד סי' קי"ג סעיף ז' ובחכמת אדם כלל סו, ח כתב שבדיעבד אין למחות ביד המקילים בזה. ובהליכות שלמה (הלכות עשרת ימי תשובה פרק ג' ארחות הלכה הערה 11) הביאו בשם הגרש"ז אוירבך זצ"ל שיש להחמיר שרק תבשיל אחד יכול הנכרי לבשל על ידי הדלקה מאש זו, וכן כתבו הפוסקים בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל וכן כתב בתשובות והנהגות חלק ה' סי' רמ"ט אות ב'. וכך נראה מסברא שאם לא כן יתבטל איסור בישולי נכרים.
תודה רבה!
ומה דינו של פיילוט שהדליק יהודי,האם אח"כ יכול גוי להדליק ממנו את התנור? תודה מראש
על זה דיברנו, לא?
השאר תגובה