לתרומות לחץ כאן

תפילה בסמוך לשרותים

שאלה:

שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול: עזרת הנשים של בית הכנסת הוקמה אצלינו בחוץ במבנה ארעי עד לסיום הקורונה. בקצה עזרת הנשים העמידו שרותים. השרותים סגורים בתוך מבנה קטן ללא גג אך עם דלת בצד המערבי של עזרת הנשים. כולנו עם הפנים למזרח. עד עתה כל המתפללות בשבת התפזרו ברחבי עזרת הנשים כולל אשה שהעמידה סטנדר על המבנה של השרותים. הכל כדי לשמור על ריחוק חברתי זו מזו.
הבעיה: לפי השולחן ערוך אסור להתפלל פחות מ 4 אמות מהשרותים. אם נתרחק 4 אמות (כ 2 מטר) כולנו נצטופף במזרח עזרת הנשים ללא מרחקים זו מזו. רציתי לשאול אם זה הכרחי? בסופו של דבר כולנו עם הגב לשרותים.
והשרותים-הדלת סגורה.
כל זה בשבת.
ביום חול אני מתפללת שם לבד. האם אסור לי לשבת עם הגב לשרותים אך במרחק של כחצי מטר מהשרותים? פשוט יש שם חלון וכך שומעים טוב יותר את התפילה וכן שם ניתן לראות את ספר התורה.
אודה לרב על תשובות לגבי שבת וכן יום חול כשאני שם לבד.
תודה רבה!!!

תשובה:

שלום רב

אין כל בעיה ללמוד או להתפלל בחדר הסמוך לבית הכסא אף שמה שמפריד ביניהם הוא קיר בלבד או דלת, אולם יש להקפיד שדלת בית הכסא לא תהיה פתוחה, שכן האסלה נחשבת כצואה ממש ולדעת חלק מהראשונים אף שהיא ברשות אחרת, כיון שהיא נראית יש בכך איסור של והיה מחנך קדוש, ראה בהרחבה בהקדמתו של המשנה ברורה לסימן עט על פי הפרי מגדים.

ואף שבמשנה ברורה בסי' פג כתב שרבים החמירו שלא לומר דבר שבקדושה כנגד מחיצות בית הכסא, כבר כתב ערוך השולחן שם סעי' ח והסכימו עמו כל גדולי האחרונים שדין זה היה מצוי בזמנם שהליכלוך היה נצבר בבית הכסא ונוגע בכתליו ממש, ולא בזמנינו שהוא נשטף. וע"ע שבט הלוי ח"ד סי' י.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כבוד הרב,

    בהרבה בתי כנסת השירותים סגורים בדלת ויש דלת נוספת מחוץ לדלת הראשונה. דלת שסוגרת על חדרון לנטילת ידיים וכך יש הפרדה מוחלטת בין השירותים לבית הכנסת. אצלי בעזרת נשים אין אפשרות לחדרון מחוץ לשירותים לנטילת ידיים. יש רק דלת הסוגרת על השירותים . לפי מה שהרב אומר זה מספיק. הבנתי נכון?
    תודה רבה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל