לתרומות לחץ כאן

סוף זמן ברכות קריאת שמע

שאלה:

אם אני קורא בבוקר קריאת שמע (לפני התפילה מכיון שלא אספיק לקרוא בתפילה תוך זמן ק"ש) האם אפשר אחר כך לקרוא את ברכות ק"ש בתפילה ?
בנוסף עד מתי אפשר לקרוא ברכות ק"ש ?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

זמן ברכות קריאת שמע הוא עד סוף זמן תפילה, ולא עד סוף זמן קריאת שמע, כך שבהחלט יש לקרוא גם אם עבר זמן קריאת שמע, ובשעת הדחק ובדיעבד גם אם עבר זמן תפילה יש להקל עד חצות.

כדאי מאוד להתעורר לקרוא קריאת שמע בברכותיה בתוך זמן קריאת שמע כתיקון חז"ל, למה להפסיד ולהחמיץ דברים טובים…

בהצלחה

מקורות:

במשנה ברורה בסי’ נח נפסק שלאחר זמן תפילה אין לברך, אולם רבים נוהגים לברך ברכות אלו עד חצות היום, כפי שכתב בקצות השולחן סי’ יט סעי’ לד, וכ”כ בשו”ת חיים שאל ח”ב סי’ לא וברב פעלים ח”ב סי’ יב, וכן הובא בהליכות שלמה פרק ז אות טו בשם הגרש”ז אויערבך. לאחר חצות היום בכל מקרה אין לברך.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. חשוב מאוד להעיר ברשות כבוד הרבנים כי לבני ספרד יש איסור גמור לברך ברכות קריאת שמע לאחר 4 שעות מתחילת היום, שזו תחשב ברכה לבטלה.
    אומנם בדיעבד ניתן להתפלל שחרית עד חצות היום אבל בשום אופן לא להזכיר שם ומלכות בברכות קריאת שמע אם עברו 4 שעות (זמניות כמובן) מתחילת היום.

    בנוסף לזה, גם לבני אשכנז, לפי המשנה ברורה מתיר עד חצות רק באונס, כך מבואר בביאור הלכה.
    אם כן, מנין ההיתר עד חצות לבני אשכנז?

  2. נהגו לומר שלגבי זה מה שלא פשיעה נחשב אונס, כמובן זה חמור מאוד להזדקק להיתר קלוש זה. תן לנו מקור יותר ברור למנהג בני ספרד בזה.

  3. זמן ברכות קריאת שמע, שהן ברכת יוצר אור, אהבת עולם, ואמת ויציב, עד סוף ארבע שעות זמניות מהיום, דהיינו שליש היום, ואפילו אם עברו שלש שעות מהיום, שכבר עבר זמן קריאת שמע, קורא אותה עם ברכותיה עד סוף ארבע שעות, אבל אין לו שכר כמו הקורא קריאת שמע בזמנה, אלא כקורא בתורה. וכבר כתבנו שלענין ברכות קריאת שמע אפשר להקל לחשב ד' השעות מהזריחה. והמחמיר להקדים ולהתפלל כדי לברך ברכות קריאת שמע תוך ד' שעות מעמוד השחר, תבוא עליו ברכת טוב. וכן ראוי לנהוג לכתחלה. אבל אם עברו ארבע שעות זמניות מהנץ החמה, בין באונס בין ברצון, אסור לברך ברכות קריאת שמע, שלדעת הרבה פוסקים [מרן השלחן ערוך ובספר בן איש חי]הן ברכות לבטלה הן, ועובר על לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא. וספק ברכות להקל. [ילקו"י מהדורת תשס"ד, הלכות פסד"ז, סי' נח הערה ו' עמו' תנא. וילקו"י ח"א מהדורת תשמ"ה עמוד קז].

  4. אם כן בעקבות הנ"ל, מובן שעלינו לחלק שלבני ספרד אסור לברך ברכות קריאת שמע עד חצות היום בשום אופן.
    ויש לידע ולהזהיר בזה מאוד, והייתי מציע לעדכן את התשובה למנוע מכשול חלילה.
    בכבוד רב ובתודה ובמחילה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל