לתרומות לחץ כאן

כספים שהושקעו באגרות חוב

שאלה:

העברתי לחשבון של אבא של אשתי סכום של 300,000 ₪ בתורת פיקדון, שישמור לנו על הכסף כדי שלא נבזבזו. על מנת שלא ישכב אצלו הכסף סתם בחשבון וגם בשביל שנרוויח משהו, או השקיע את הכסף, על דעת עצמו, באגרות חוב, דרך תוכנית של חברת הביטוח "הראל" (יש להם מסלול בהשגחת הבד"צ-אך הוא לא השקיע במסלול זה). הוא מתכוון להעביר אלינו את הרווחים שיגיעו מהשקעה זו. השאלה שלי היא: הבנתי שנושא ההשקעה באג"ח שנוי במחלוקת הלכתית. האם נכון שאבקש מאבא של אשתי שימשוך את הכסף בחזרה, או שמכיוון שהוא זה שעשה את ההשקעה ולא אנחנו, אין סיבה שנתערב בזה, רק נחתום איתו על "היתר עיסקה" כדי שיוכל להעביר אלינו את הרווחים בלי שנעבור בזה על איסור קבלת ריבית?

תשובה:

שלום וברכה,

תמיד עדיף להשקיע במסלול הלכה. בדיעבד שהכסף כבר הושקע במסלול אחר, היות ולחברת הראל יש היתר עסקה על כלל העסקים שלהם [ע"פ בדיקה שערכתי עבורך], לכן ניתן להקל לסמוך על כך ולקבל את הרווח מההשקעה, ואין צורך להיתר עסקה בינך לאביך מאחר ואביך הוא שליח שלך, ונחשב שאתה השקעת בהראל ובדיעבד יש לסמוך על ההשקעה שם גם שלא במסלול הלכה. וראוי להעביר עכשיו את הכסף למסלול הלכה כדי שההשקעה תהיה לכתחילה.

בהצלחה.

מקורות:

השקעה שלא במסלול הלכה אם משקיעים במניות שעוסקים בדברים אסורים או בשבת, דעת הרבה מהפוסקים שבעל מניות קטן לא נחשב לבעלות. השקעות באגחי"ם אם מדובר שחו"ל או ממשלתי אין איסור. אם מדובר באנשים פרטיים החברה היא שמשקיעה בזה ואתה לא מעוניין, ויש שרצו לראות את החברה כשליח של הלקוח, כיון שהחברה לוקחים דמי תיווך והרווחים וההפסדים יהיו לפי מה שיהיו באגחי"ם. אולם מרן הרב אלישיב סמך על דברי המהרי"ט שנחשב לקני ע"מ להקנות ראה כאן בהרחבה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל