לתרומות לחץ כאן

ברכת לישב בסוכה לאשה

שאלה:

האם אשה יכןלה לברך לישב בסוכה כמו לולב ושופר? אשכנזיה

תשובה:

שלום וברכה

נשים אשכנזיות מברכות לישב בסוכה כמו שהן מברכות על לולב ועל שופר, כך כתב במשנה ברורה בסי' תר"מ ס"ק א, וכפי שהן מברכות על כל מצות עשה שהזמן גרמא, וכן כתב בערוך השולחן שם בסי' תר"מ. וראה בספר הליכות ביתה סי' כב בשם הגרש"ז אויערבך שהואיל והן מברכות על ישיבת הסוכה, גם אין לחשוש בזה להפסק, ויכולות לברך גם בין ברכת המוציא לאכילה כמו האנשים. וכן מותר לאשה לענות אמן על ברכת לישב בסוכה של המקדש וזה לא הפסק עבורה. 

אמנם בקהילות חסידיות מסוימות היה נהוג שאשה לא יושבת בסוכה, הדברי חיים מצאנז מאוד הקפיד על כך, ואף הבטיח בנים כשרים לאשה שתמנע מישיבה בסוכה….

במנהגי החתם סופר מובא שנשים היו יושבות אצלו בסוכה אבל לא מברכות, בשונה משאר מצוות שהזמן גרמן, ובשו"ת שואל ומשיב תנינא ח"ב סי' ח כתב שיברכו בלילה הראשון שאז לאנשים האכילה מחוייבת, ולא בשאר ימי השבוע שאז האכילה היא רשות גם לאנשים.

בטעם מנהג של החתם סופר כתב נכדו החתן סופר, שהואיל ונאמר בפסוק כל האזרח בישראל ישבו בסוכת, להוציא את הנשים, יש גילוי מיוחד שמצוה זו אינה לנשים, יתר על שאר מצוות שהזמן גרמן. בשו"ת דברי ישראל סי' קצז כתב, שעל לולב ושופר מברכות כ מקפידות תמיד ליטול לולב ולשמוע שופר, אבל בסוכה שלפעמים אוכלות בבית, ורק כשיש מקום בסוכה הן יושבות שם, אין נראה שיברכו, שהרי זה חוכא ואיטלולא שמתייחסת לכך כמצוה ואינה מקפידה על קיומה תמיד.

ומכל מקום המנהג הרווח לשבת בסוכה ולברך, ובודאי בלילה הראשון שיש מצוה של אכילת כזית פת, כח אשה תתאמץ לשבת בסוכה גם אם צפוף, ולקיים את המצוה המיוחדת והנדירה הזו, להסתופף בצילא דמיהמנותא.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. חושבני שראוי לציין לפחות במשפט במהלך התשובה המפורטת להפליא כי דעת הגר"ע ועימו רוב ככל בני ספרד כיום,שאישה המברכת ברכת לישב בסוכה נכנסת בחשש גדול של ברכה לבטלה..
    ומה לגבי ההבטחה של אחד מגדולי האדמורים שאיני זוכר את שמו במחילה,שכל אשה שתמנע מלברך ברכת לישב בסוכה תזכה לבנים הגונים?
    מה הבעיה לשבת בסוכה לאישה, לקבל שכר של אינה מצווה ועושה,ולהמנע מלהזכיר שם השם בחשש כה גדול של ברכה לבטלה שלדעת הרמב"ם והשו"ע היא איסור מהתורה?

  2. קהילות שנהגו שנשים לא מברכות על מצוות עשה שהזמן גרמא לא יברכו, אבל ברור שאשה אשכנזיה מברכת, לא הבנתי את שאלתך?! עם ישראל לא נולד אתמול, יש מנהגים בעם ישראל ואין מקום לחשש כלל לאשה אשכנזיה לברך ברכה זו. אגב בין קהילות הספרדים יש בזה דיון רחב, מנהג בגדד היה שגם נשים מברכות על לולב.

  3. לא אמרתי שאישה אשכנזיה חייבת שלא לברך, אם כי ידוע לכבודו היטב שיש מגדולי גאוני אשכנז שממש מחו במי שמברכת, ואפילו הרמא בדרכי משה סימן תקפט כתב שלא מוחים במי שמברכת, ויותר טוב שלא לברך !! לשון שמורה שהברכה אינה לכתחילה!! והגאון חיים מצאנז אמר שמבטיח למי שלא תברך על הלולב מבטיח לה בנים הגונים.

    ועל כל פנים מחילה מכבודו, הייתי מקווה למצוא בתשובה לפחות את העובדה שלבנות ספרד אין לברך.

    ומנהג בגדד שהיה לנשים לברך על הלולב כבר אינו קיים היום,שהרי מרן הגר"ע החזיר עטרה ליושנה והוכיח לדעת מרן השו"ע והרמב"ם מי שעושה כן מכניסה עצמה בחשש ברכה לבטלה ומחובתי לציין ולהדגיש שלבנות ספרד איסור גמור הוא

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל