לתרומות לחץ כאן

מתווך שהצליח לפטור את השוכר משתשלומי קנס

שאלה:

אני משכיר מכונית כל 3 שנים דרך הבנאדם (יהודי) שאני מכיר שהוא מתווך מכוניות. ישנו כלל אצל חברות מכוניות שאם שהקליינט עוזב אותם לטובת חברה מכוניות אחרת הקליינט צריך לשלם $350 (הכלל הזה גם מופיע בחוזה). אני לא מזמן למדתי שהחברה מכוניות בעצמה שולחת בתום ה-3 שנים חשבון לקליינט לשלם את $350. אני חשבתי שאני צריך לשלם למתווך מכוניות שלי והוא ישלם בעבורי את החשבון. מה הדין אם המתווך המכוניות שלי יכול לסדר דבר כל שהוא שכך שאני לא יהיה חייב לחברה מכוניות את $350 והוא ישמור את הכסף האם אותו מתווך מכוניות (הוא יהודי) גזל אותי או לא
תודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

אם המתווך לקח כסף מהשוכר עבור החברה והמתווך הצליח לפטור את תשלום החוב הכסף שייך לשוכר ולא למתווך, ואם לוקח בידו הרי זה גזל. המתווך יכול לדרוש שכ"ט עבור מה שפטר את השוכר מהחוב, אבל לא יוכל לקחת את כל הכסף.

בהצלחה.

מקורות:

ראה בהגהת הרמ"א סימן קפג סעיף ט גבי שלח חמישים זהובים ביד שליח כדי שיפשר השליח עם בעלי חובותיו והשליח הצליח לפשר בכ"ה – העודף למשלח. כמו כן אם שלח ביד שליח מאתיים זהובים שיפרע לבעל חוב גוי, והשליח הטעה את הגוי ונתן לו רק מאה, העודף שייך למשלח. עוד הביא הש"ך (שם ס"ק טו) שלח שליח שישלם עבורו את המכס, והשליח בערמומיותו הצליח לפטור עצמו מהמכס, הכסף חוזר למשלח, והשליח מקבל שכ"ט.

ומכל זה מוכח שאם המתווך הצליח לפטור את החוב של השוכר, הכסף חוזר לשוכר. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל