לתרומות לחץ כאן

האם מותר לקחת כמה מספרים בתור עבור חברים

שאלה:

האם מותר לקחת כמה כרטיסים לתור במשרד הרישוי או בבנק או בקופ"ח בשביל חבר שיבוא יותר מאוחר או אסור? ולמה? האם רק מבחינה מוסרית ומנהג המדינה או מן הדין? בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

תשובה:

שלם וברכה,

המושג 'תור' יש לו בסיס בהלכה. וכמבואר בפוסקים שחובה מעיקר הדין לשמור על התור, שכך הוא היושר והגינות. ועל כן אסור לקחת מספרים לחבר שמגיע מאוחר, שזה ההפך מהדרך ההוגנת והישרות. ראה במקורות בהרחבה.

בהצלחה.

מקורות:

בגמרא סנהדרין (לב, ב) תניא “צדק צדק תרדוף” – אחד לדין ואחד לפשרה. כיצד שתי ספינות עוברות בנהר ופגעו זה בזה, אם עוברות שתיהן – שתיהן טובעות, בזה אחר זה – שתיהן עוברות. וכן שני גמלים שהיו עולים במעלות בית חורון ופגעו זה בזה, אם עלו שניהן – שניהן נופלין, בזה אחר זה – שניהן עולין. הא כיצד טעונה ושאינה טעונה – תידחה שאינה טעונה מפני טעונה. קרובה ושאינה קרובה – תידחה קרובה מפני שאינה קרובה. היו שתיהן קרובות, שתיהן רחוקות – הטל פשרה ביניהן, ומעלות שכר זו לזו.

וכתב המאירי “יש דברים שאין מדת הדין שולטת בהם ואתה צריך לחזר בהם אחר מה שראוי יותר ולהכריע את האחד למה שאין מדת הדין מחייבתו, דרך פשרה ומדה מעולה. והוא שאמרו כתוב אחד אומר בצדק תשפוט עמיתך וכתוב אחד אומר צדק צדק תרדף – כאן לדין כאן לפשרה”

המאירי סיים את דבריו: אף לענין הדין אמרו שאם היו לפני הדיין הרבה בעלי דינין מקדימין יתום לאלמנה ואלמנה לתלמיד חכם ותלמיד חכם לעם הארץ ואשה קודמת לאיש מפני שבשתה מרובה ואם הכל שוה מקדימין לקודם.

מקור הדין את מי להקדים בדין נפסק בשו”ע (סימן טו ס”ב): היו לפניו דינים הרבה, מקדימין דין היתום לדין האלמנה, ודין האלמנה קודם לדין תלמיד חכם, ודין תלמיד חכם קודם לדין עם הארץ, ודין האשה קודם לדין האיש. (עיין ב”י מקורות לדין זה). והמאירי ביאר שחיוב ההקדמה בדין בכלל החיוב של צדק צדק תרדוף – אחד לדין ואחד לפשרה, שיש חיוב לפשר ולהקדים את מי שזקוק לדון תחילה.

וכן נראה מספר חסידים סימן תקנא: אם אדם הולך בדרך וטיט סמוך לדרך, ופגע באדם טעון משא, יש לו להפסיע מן הדרך עד שיעבור הטעון משא, ואפילו אם הטעון משא גוי. כתיב (משלי ג, ד) “ומצא חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם” ומוטב לאדם שיהא נדחה מפני חבירו ואל ידחה חבירו מפניו.

גם בספר תבואות שור (סימן טז שמלה חדשה ס”ט ותבו”ש סקכ”ט) כתב לגבי איסור שחיטת אותו ואת בנו ביום אחד, שאם קנו שניים את הפרה ובנה ביום אחד ושניהם רוצים לשחוט ביום אחד, ופסק שם שהדין כשני ספינות שבאות לעבור כאחד, ולכן רואים למי נחוץ יותר לשחוט והוא ישחוט היום, ואם שניהם צריכים בשווה, יעלה האחד לחברו בדמים, או יטילו גורל.

בספר משכן שלום (סימן עג) למד מכאן שאם שניים עומדים בתור יש להקדים את הבא תחילה, והמושג ‘תור’ מעוגן בהלכה זו, ולכן אסור לעקוף את התור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל