לתרומות לחץ כאן

תרומת ביצית מגויה

שאלה:

הרב מרדכי אליהו זצ"ל אמר שהאם היולדת היא נחשבת לאם מבחינת יהדות ולא בעלת הביצית הגויה,ועוד הורה לא לעשות גיור לחומרא בטענה "למה אתם רוצים להוציא לעז על ילד כשר בישראל".
1.אני יכול לסמוך על פסיקתו?יש לי על מה לסמוך?ועוד שיש עוד פוסקים כמותו והוא לא פוסק יחידי בעניין שהאם היולדת היא הקובעת.(זה לא כמו לדוגמא בעניין הלכות שבת שפוסק אחד אוסר מהתורה ופוסק שני מתיר לכתחילה ואפשר לסמוך עליו)
2.ספק דאוריתא לחומרא מדרבנן,אז האם אפשר לומר שמהתורה התינוק יהודי ורק מדרבנן יש ספק?

תשובה:

שלום רב,

1. לענ"ד אי אפשר לסמוך על פסיקה זו בלבד "ולעשות שבת לעצמך". ולא חלילה משום שהוא אינו בר סמכא, להיפך מדובר באחד הפוסקים הגדולים, ובפרט שיש עוד שנטו לומר לך. אבל מאידך יש הרבה שנטו לומר ההיפך, ובעיקר רוב מוחלט של הפוסקים נקטו שמאחר שאין לנו יכולות להכריע שאלה כזו, לכן בין אם האם היולדת היא אינה יהודיה ובין אם בעלת הביצית אינה יהודיה צריך גיור. ולכן, אדם שיש לו ילד שנולד באופן זה, אינו יכול להחליט עם עצמו שהוא הולך עם פסיקתו של הגר"מ אליהו זצ"ל שהרי ההשלכה היא לדורות. נניח יש לו בת כזו, בעוד כמה שנים היא תרצה להינשא, האם הבחור ידע שהיא ספק יהודיה? האם זה הגון להשיא בת בלי לומר לבן הזוג שלדעת הרבה פוסקים היא ספק יהודיה? שלא לומר גם על הדורות הבאים. לכן אין ספק שכאשר ההשלכה היא כה משמעותית ומתמשכת גם לדורות, שחייבים לנקוט על דעת כל הפוסקים בפרט בנושא כזה שרוב הפוסקים נקטו שיש לעשות גיור מספק.

2. לא הבנתי מדוע זה קשור לספק דאורייתא או דרבנן. הספק הוא מהותי האם הוא יהודי או לא, ודאי שההשלכה היא גם מדאורייתא וחייבים להחמיר. מדוע לומר שמדאורייתא הוא יהודי? על סמך מה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל