לתרומות לחץ כאן

הנחת מאכלים שהתבשלו בכיירים אינדוקציה

שאלה:

ראיתי חידוש גדול, שמאכלים שבושלו בכיירים אינדוקציה, כיון שהכיירים הנ"ל אינם "תולדות האש" אלא תולדות חמה. לחלק גדול מהפוסקים יש בישול אחרי בישול אם שמים את זה אחרי זה על אש של פלטה. ולכן גם מאכל יבש יהיה בעיה להניח בשבת. או להחזיר דבר לח גם באופן המותר בעלמא
[כך ראיתי בקובץ של המכון הטכנולוגי]
לענ"ד זה חדשה מסעירה ממש. וממש צריך תקנה לכל אותם משפחות שבמטבחים שלהם יש אינדוקציה, מה יעשו בשבת?
יש פתרון? האם צריך להודיע זאת, או מוטב שלא לעורר צער להרבה משפחות.

תשובה:

שלום וברכה

אינני בקי די הצורך בטכנולוגיה, אבל אינני מבין את הדברים, הרי למעשה יש גוף להט שדינו כאש, לא כך? אשמח לקבל קישור לעמוד באתר שלהם.

תודה

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. ראיתי, זה חדש לי, אינני מכיר מספיק כיצד זה עובד, למרבה הצער גם המאמר שם אינו כל כך לעצם הענין והוא ועתק מנושא אחר שמדבר על קומקם.

  2. מבדיקה שלי הענין בערך כך
    אינדוקציה עובד על חימום השראתי, היינו [מעתיק מויקיפדיה:] תהליך בו מחממים עצם העשוי מחומר מוליך חשמל, באמצעות השראה אלקטרומגנטית הגורמת לזרמי מערבולת במוליך, שהתנגדותו מייצרת בו הפסדים ג'אוליים וכתוצאה מכך הוא מתחמם.
    כלומר החימום לא נוצר מחיבור זרם אלא מחמת השראה אלקטרומגנטית שמייצרת חשמל
    = השראה אלקטרומגנטית (באנגלית: Electromagnetic Induction) – תהליך פיזיקלי מתחום האלקטרומגנטיות בו שינוי בשטף מגנטי גורם להופעה של מתח חשמלי במוליך. (ויקפדיה).

    כללו של דבר אין גוף להט, אלא המוליך עצמו מתחמם מעוצמת החשמל העוברת בו
    למרות שיל"ע מה הבדל באמת בין גוף להט שמתחמם מחשמל לבין מוליך שמתחמם. אבל גוף להט נראה לי שלכל דבר נחשב אש…ובאמת עדיין לא כ"כ ברור

  3. כיריים חשמליות רגילות משתמשים בסליל מפותל גדול כאלמנט חימום. זרם חשמלי גדול עובר דרך אלמנט זה שיוצר חום, בדומה לחוט להט טונגסטן של נורת ליבון, לכן כיריים חשמליות זקוקות לחשמל תלת פאזי כדי לפעול.

    כיריים אינדוקציה למעשה לא מייצרות חום בעצמן, אלא משרים את החום לסיר או למחבת. זה נעשה באמצעות. שדה מגנטי מהיר – שדה זה גורם לזרם חשמלי במחבת פרומגנטיים שיוצר חום, ובכך מחממים את המזון.

    כיריים אינדוקציה מהירות יותר, בטוחות יותר וחסכוניות יותר מאשר כיריים חשמליות מסורתיות. הן דורשות פחות חשמל באופן משמעותי כדי ליצור את השדה המגנטי מאשר להפיק זרם דרך הסליל ולגרום לו להתחמם. הן בטוחות יותר כי הן לא באמת מייצרות חום בעצמן. לאחר נטילת סיר “לוהט” ממשטח הזכוכית הוא במהירות מתחיל להתקרר.

  4. שלום כבוד הרב.
    מכוון שפתאום היום הנושא הופיע בדף היומי (פסחים לז, אם מעשה אלפס נחשב לבישול בחמה ויהיה פטור מחלה, ואפילו שהניחו עליו לפיד אש), אזי אמרתי להעתיק כאן עוד מידע.

    סוגי בישול שונים (מבט מצד – חוק שימור אנרגיה):

    1. אש. גוף חם נוגע בגוף קר.
    במילים אחרות, אין כאן המרת סוג אנרגיה מסויימת, לסוג אנרגיה שונה. אלא, העברה בלבד, של אותה אנרגיה (חום), מגוף אחד לגוף שני.

    2. שמש. קרני אור (אנרגיה מסוג א') נספגים במזון, ומומרים לחום (אנרגיה מסוג ב').
    (להדגיש, שום חום אינו מגיע מהשמש, אלא אך ורק אור.
    החום תמיד נוצר כאן. הוא מומר ונפלט מהגופים כאן, כאשר האור נספג בהם.)

    3. מיקרוגל. כמו בשמש, משודרים גלים לתוך האוכל, ומומרים לחום.
    (ההבדל הוא טכני בלבד. סוג החלקיקים בגלים וכו'.)

    4. אינדוקציה. מה שמבשל את המזון הוא שכבת מתכת דקה, בתחתית הסיר, שמחממת את הסיר *.
    (שאלה- איך היא מתחממת? תשובה- כרגע דנים בהלכות בישול, לכן לשאלה זו אין ערך לדינא. אותו הדבר שאלה כגון – הכיצד חשמל מפעיל תנור ספירלה – שבישלו עליו ביצה. האם זה מעיניין הלכות בישול? לא. לא קשור. אם היינו דנים בהלכות חשמל, זה היה מקום לדון על מבעיר, בונה וכו'. )

    נמצא, לעיניין בישול, שיש הבדל מהותי, בין חמה/מיקרוגל, לבין אינדוקציה:

    • בראשון, האוכל מתבשל מעצמו – ה מ ר ת אנרגיה.
    • בשני, האוכל מתבשל ע"י מגע באש (הסיר הלוהט) – ה ע ב ר ת אנרגיה.

    הרב אויירבך – האם באינדוקציה יש איסור הבערה דאורייתא:

    • "פוסקי דורנו נמנו וגמרו, על סמך פשטות דברי הרמב"ם, שיש איסור תורה בהבערת גחלת של מתכת."
    • "פשוט הוא דאע"פ שהאש הזה נעשה ע"י דברים כימיים או ע"י דינמו, מכל מקום רק לענין בישול מצינו חילוק בין כמבשל באש למבשל בחמה, משא"כ לענין מבעיר…"

    הרב אויירבך – האם באינדוקציה יש איסור בישול דאורייתא:

    • "פשוט הדבר דאין שום חילוק בין מנורות ליבון או תנורים חשמליים – הכל נקרא אש, בין לענין הבערה ובין לענין בישול."
    • "גם נכון להעיר דאותם הטועים לחשוב דאש החשמל לא חשיב אש, וסוברים משום כך דאסור [=מדרבנן בלבד] משום מבעיר, לפי טעותם צריך להיות שגם האופה ומבשל בשבת על תנור חשמלי ייחשב [=כמבשל] בחמה… דלא חשיב אש לענין מבעיר, כמו כן לא חשיב אש לענין בישול. וכמו כן לפי דבריהם, יהא אסור לאפות מצה ע"ג אש חשמלי, ולא יתחייב גם בחלה כאופה בחמה, דמבואר בפסחים לד דאין יוצאין בו במצה ופטור מחלה…".

    נמצא, שבישול, באמצעות סיר מתכת לוהט, נחשב תולדות האור, ולא תולדות החמה.

    לכאורה.

    * זה עדיין בגדר שאלה :

    • האם רק המתכת הייעודית בתחתית היא זו המייצרת את החום. ושאר הסיר מקבל חום מוכן ממנה.
    • או שמא, מעבירה זרמים (סוג אנרגיה א') לשאר הסיר, שמומרים בו לחום (סוג אנרגיה ב').

    האם יש נפקא מינא?
    • כן. אומנם לא לבישול, אך כן לדיני החשמל.
    • באתר צומת הסתפקו אם תוספת מתכת, כגון – סיר רגיל מעל סיר אינדוקציה, גוררת תגובה (או שמא הוא כמו שינוי עוצמת הקול במכשיר שמיעה "המגנטיות והתנודות והולכת הקול לא דבר חדש הוא כלל").

  5. לסיכום: במקום אחר הרב ענה שמכיוון שאין שום הבדל בתוצאה בין בישול באש לבישול באינדוקציה בתבשיל שהתבשל – לכן אין בעיה לשים על הפלטה בשבת, ואין לחשוש כאן לבישול אחר בישול. (אציין שגם המכון הטכנולוגי לא החמיר בכך, אלא כתב שצריך לעיין בדבר.)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל