שאלה:
מותר להתקלח במים חמים בעשרה בטבת בערב שבת? מותר לי לצחצח שיניים ביום הצום כי אני לא מסוגל לאכול בליל שבת אם לא צחצחתי שיניים לפני שבת?
תשובה:
שלום וברכה
מתרחצים כרגל לכבוד שבת, ראה משנה ברורה סי' תקנ ס"ק ו. ולא נוהג בזה ענין של בעל נפש שאינו רוחץ בתענית בחמין.
אין לצחצח שיניים, תשטוף אותם טוב במים ותראה שבעז"ה תאכל לתיאבון.
שנזכה לראות בנחמת ציון וירושלים.
האם משחת שיניים לא דומה לחומץ שמתיר המשנ"ב שם? אמנם היא משאירה טעם טוב בפה אך אינה ראוייה לשתייה
הנושא אינו המשחה:
ציחצוח שיניים אפילו בלי משחה אסור בתענית ציבור, מפני שיש חשש שמא יבלע מהמים וזה שתיה שאסור בתענית ציבור, ראה שו"ע סי' תקסז, שמפו' שם שהשרוי בתענית יכול לטעום כדי רביעית ובלבד שיפלוט החוצה ולא יבלע. וביאר המ"ב שאם איננו פולט הרי שנחשב שתיה ואפי' משהו אסור. וכך גם לכאורה בציחצוח השיניים שיש לחוש שיבלע משהו, וכך הדרך, ולכן אסור. וכן מבו' בסעיף ב' [שם, תקס"ז, הלכות תענית] שהביא השו"ע יש אומרים שהא דשרי רביעית אינו בפעם אחת רק בבולע מעט מעט, ועל זה כתב המ"ב שטעימה זו היא בחיך ויש לרוקקה מיד שלא תעבור ותכנס למן החיך והלאה [אמנם למעשה מבו' במ"ב שדעת השו"ע כדעה שניה שמותר רביעית בפ"א דמילי דרבנן].
בתענית יחיד הקלו אם יקפיד לפלוט את המים, [כך מבו' שם בסעיף ג' שהותר לרחוץ פיו בשחרית למי שרגיל בכך ורק משום שפולט], אבל בלי משחה. בליעת רוק מותרת לגמרי ואיננה נחשבת כלל כשתיה.
תודה אך לא הבנתי הרי למצטער המשנ"ב מתיר והשואל נשמע שהוא מצטער מאד לא?
שואל אינו מצטער בתענית, אלא שיש לו בשבת סוג של איסטניסיות להכניס אוכל לפה לפני שרחץ שיניו, על זה אין משנה ברורה ונראה שאם ירחץ במים זה יהיה בסדר.
השאר תגובה