לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מצאתי שם לעסק שלי בשבת

שאלה:

יש לי עסק של מיתוג ועיצוב, רציתי לשנות לו את השם, ומצאתי שם טוב תוך כדי שיחה בשבת עם חבר חיפשנו שמות ועלה שם טוב. האם מותר לי להשתמש בש הזה והאם יש בזה סימן ברכה?

תשובה:

השיחה היתה אסורה, אבל זה לא אוסר להשתמש בשם הזה.

שיהיה לך בהצלחה רבה!

 

מקורות:

כך נאמר בגמרא במסכת שבת דף קיג עמוד א: "ממצוא חפצך חפציך אסורין לחפצי שמים מותרין ודבר דבר שלא יהא דבורך של שבת כדבורך של חול בדבור אסור הרהור מותר" נמצא כי הגמרא לומדת מן הפסוק דאסור לדבר דיבור של חול.

ודיבור של חול זה נחלקו בו הראשונים ניתן לומר שזה דיבור מעניני דברים האסורים בשבת כגון מקח וממכר ואם כך נוכל לדון האם דיבור זה שאתה דיברת על קריאת שם לעסק הוא בכלל דיבור של מקח וממכר, אבל מאידך יש שיטה חשובה בראשונים שגם דיבור בעלמא של דברים בטלים אסור בשבת , ובהגדרה זו ודאי נכלל הדיבור על קריאת שם לעסק. וכך כתבו שם התוספות: "שלא יהא דבורך של שבת כדבורך של חול. פי' בקונטרס כגון מקח וממכר" ונמצא דדיבור בעניני סחורה ומכירות ודאי שאסור בשבת. אמנם דעת ר"ת היא שישנו איסור נוסף לדבר בדברי חולין בעלמא בשבת וכך אומר התוס' "ואין נראה לר"ת דהא כבר נפקא ממצוא חפצך אלא אומר ר"ת כדאמר בויקרא רבה (פ' לד) ר"ש בן יוחי הוה ליה אימא סבתא דהות מישתעיא סגיא אמר לה אימא שבתא הוא שתקה משמע שאין כל כך לדבר בשבת כמו בחול ובירושל' אמרי' בטורח התירו בשאלת שלום בשבת:"

והרמב"ם פוסק להלכה גם את הדין שאין לומר לפועל לעבוד בשבת וכן שאסור להרבות בשיחה בטילה שלא יהיה הדיבור בשבת כדיבור של חול. ואלו דבריו בפרק כד הלכה ד: "מותר לאדם לומר לפועל הנראה שתעמוד עמי לערב. אבל לא יאמר לו היה נכון לי לערב שנמצא עושה חפצו בשבת. ואסור לרוץ ולדלג בשבת שנאמר מעשות דרכיך שלא יהא הלוכך של שבת כהלוכך של חול. ויורד אדם לבור ושיח ומערה אפילו הן מאה אמה ומטפס ויורד ושותה ומטפס ועולה. ואסור להרבות בשיחה בטלה שנאמר ודבר דבר שלא יהא דבורך של שבת כדבורך של חול."

וכך גם נפסק להלכה בשולחן ערוך שאסור לעסוק בעניני מקח וממכר בשבת ואפילו בדברים בטלים בעלמא ושיחת חולין ואלו דברי השולחן ערוך "דבר דבר שלא יהא דבורך של שבת כדבורך של חול הלכך אסור לומר דבר פלוני אעשה למחר או סחורה פלונית אקנה למחר ואפילו בשיחת דברים בטלים אסור להרבות: הגה: ובני אדם שסיפור שמועות ודברי חידושים הוא עונג להם מותר לספרם בשבת כמו בחול אבל מי שאינו מתענג אסור לאמרם כדי שיתענג בהם חבירו" ולפי זה הרי שהדיברו בענייני העסק בודאי אסורים בשבת, והנושא איננו זה שמוצאים שם מסוים בדווקא לעסק, אלא עצם הדיבור בענייני העסק בשבת אפי' אם איננו במקח וממכר ועשיית עסקים, גם הוא אסור כמו שראינו כאן בדברי הראשונים וכך נפסק להלכה שיש איסור לדבר דברים בטלין ושיחות חולין בשבת.

ועי' גם בדברי המשנה ברורה על המקום בס"ק א "אעשה למחר – ודוקא אם הוא דבר שאסור לעשותו בשבת ואפילו אם הוא רק איסור דרבנן. יש שכתבו דאפילו דבר מצוה כגון כתיבת ס"ת וכה"ג אסור לומר אעשה למחר אבל בא"ר וכן במאמר מרדכי וברכי יוסף חולקים עליהם וסוברים דכל לדבר מצוה שרי ומ"מ נכון לכתחלה להחמיר כשאין צורך לזה בדבורו היום [עיין בתו"ש] ואם מתיירא שיתרשל בדבר אז לכו"ע שרי לזרוזי נפשיה דאמירה לגבוה הוי כנדר [שם בתו"ש]. אסור לעכב האינו יהודי בשבת בשביל החוב דזהו הכל בכלל ממצוא חפצך אבל יכול לומר אח"כ בחול לשופט מדוע לא עכבת הא"י בשבת כדי שיבין ויעכבנו לשבת הבאה כשיזדמן לו ובתשובת הב"ח סימן קמ"ו מתיר מי שיש לו חוב אצל האנס ובשבת נודע לו שהוא ילך מן העיר ואפשר שלא ישוב עוד מותר לילך בשבת לקבול עליו אצל השר שיפרענו דבמקום פסידא לא גזרו. אינו יהודי שהיה תפוס אצל השופט בשביל יהודי שהיה חייב לו יוכל לומר להשופט שיקבל ערבות מאינו יהודי ויניח התפוס אבל לא יאמר לו שיכתוב בערכאות [אחרונים]. כתב בא"ר סימן רמ"ד אם אינו יהודי חייב לו וירא שמא יסע בשבת יכול להתראות אליו כדי שיתן בשבילו לחבירו הא"י. ואסור לעכב נכסי ראובן ביד שמעון בשבת [אחרונים]:"

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל