לתרומות לחץ כאן

לבטל מקח אצל עכו"ם בחו"ל

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

האיסור של "מי שפרע" רק אצל ישראל, אולם האם זאת אומרת שמותר לקנות מעכו"ם ולבטל המקח? כגון אם רוצה אולי לקנות המקח אלא שלא בטוח על האיכות או אם מתאים לו, האם יאהב הדבר, אם זה ממש יעזור לעבודתו וכו' האם כיון שאין האיסור חל העכו"ם, אם יקנה ויבטל מותר לעשות או לא כדי אפילו הכי למיבעד הכי כיון שיכול להתרגע בהתנהגות כזה ואז יעשה גם אם ישראל ואז יעבור איסור חמירא!

ונפקא מינה בקניות אונליין באתרים כמו אמזון שמאפשר לאדם לקנות ולהחזיר ללא טירחה ושאלות כלל, ובחו"ל רובא עכו"ם ואין לחשוש למוכר ישראל אלא במוצרים מסוימים כמו של יהדות ספרי קודש או מוכר שיש שם עסקו ומוצרו שברור שהוא של בעלים יהודים כגון מוכר באמזון בשם " ירושלמי ביזנז" וכו' שהרי עכו"ם לא יודעים עברית ואינם משתמשים סתם בשמות בעברית לשם חברה וכדומה?

תאיר לנו הדרך רבינו.
מסופק אני על הדבר דיש פנים לכאן ולכאן, דשומע אני לא להתרגל במידה רעה זו אולם גם כבר שאונליין אין לחוש לאיבה או קידוש ד' שאינם יודעים אם הקונה יהודי או לא, ובמיחוד עת מגפה שקשה ללכת לחניות ברגל נראה פנים לזה, מ"מ אם יש סיכוי שיחזיק אצלו המקח אלא אם ימצא שום צד פגם אף שבישראל לא היה ביטול מקח וכאן יש צד להקל מ"מ ישוב העולם שאנשים ידברו אמת ויקיימו דבריהם ומעשהם לכן מסופק על זה.

מה שאין כן אם רוצה לקנוצ כדי לנסות בעלמא והסיכוי לקנות איננו קרוב לודאי שאז לא נראה לי ישר כלל ובזה יכול לחול איסור .

תודה רבה
ברכה הצלחה ושלום

תשובה:

שלום וברכה,

בקנייה מקוונת הם מתנים שניתן להחזיר את המקח גם אם לא נמצא שום מום במקח, ולכן אין איסור להחזיר את המקח וכמו כן אין בהחזרה או בביטול העסקה משום איסור מי שפרע. כך הם תנאי המכירה ולכן לא שייך איסור. ולכן אתה יכול לבטל את המקח ואין בכך איסור חלול השם, הם מסכימים שיקנו ואם לא ימצא חן יכולים להתחרט.

בהצלחה.

מקורות:

דין מי שפרע נאמר בגמ' במסכת בבא מציעא דף מח עמוד ב': "אף על פי שאמרו טלית קונה דינר זהב ואין דינר זהב קונה טלית מכל מקום כך הלכה אבל אמרו מי שפרע מאנשי דור המבול ומאנשי דור הפלגה ומאנשי סדום ועמורה וממצרים בים הוא עתיד ליפרע ממי שאינו עומד בדיבורו" ותוכן האיסור הוא חזרה ואי עמידה בדיבורו במה שקבעו ביניהם, וזה מה שנאסר וכך גם נפסק בשו"ע "מי שנתן דמים ולא משך המטלטלים אף ע"פ שלא נקנו לו המטלטלים כמו שנתבאר כל החוזר בו בין לוקח בין מוכר לא עשה מעשה ישראל וחייב לקבל מי שפרע ואפילו לא נתן אלא מקצת הדמים:" אמנם כאן שזה החזרה היא אפשרות מעצם תנאי המקח אין בכך כל חשש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל