לתרומות לחץ כאן

תביעה בבית דין אזרחי

שאלה:

שלום.היתה לי תאונת דרכים בין הרכב שלי לרכב של מישהו שפגע בי, הנהג הפוגע לא מסר פרטי ביטוח. שתי אנשים אמרו לי שעלות התיקון היא 1,300 ש"ח.האם אני יכול לתבוע בבית דין אזרחי (לא רבני), ואם הסכום שמגיע לי ייצא יותר, לקחת רק את סכום הנזק?

תשובה:

שלום וברכה, תביעה מול אדם פרטי חייבת להיות רק בבית דין רבני, ואסור לתבוע בבית משפט. ולכן אם אתה תובע את הפוגע עליך לתובעו בבית דין רבני. אם אתה תובע את הביטוח של הפגע תוכל לתבוע בבית משפט.

בהצלחה.

מקורות:

כל תביעה ממונית חייבת להיות בבית דין רבני. הפונה לערכאות הרי הוא מרים יד בתורת משה – ח"ו.

פוגע שמבוטח בחברת ביטוח מותר לתבוע בערכאות, מאחר ואין כאן תביעה בערכאות, אלא שחברת הביטוח התחייבו לשלם את כל מה שיפסקו עליהם בבית משפט.

שולחן ערוך חושן משפט סי' כו סעיף א'

אסור לדון בפני דייני עכו"ם ובערכאות שלהם (פי' מושב קבוע לשרים לדון בו) אפי' בדין שדנים בדיני ישראל ואפי' נתרצו ב' בעלי דינים לדון בפניהם אסור וכל הבא לדון בפניהם הרי זה רשע וכאילו חירף וגידף והרים יד בתורת מרע"ה: הגה: ויש ביד ב"ד לנדותו ולהחרימו עד שיסלק יד עכו"ם מעל חבירו (מהרי"ק שורש קנ"ד) וכן מחרימין המחזיק ביד ההולך לפני עכו"ם (ריב"ש סי' ק"ב) ואפי' אינו דן לפני עכו"ם רק שכופהו על ידי עכו"ם שיעמוד עמו לדין ישראל ראוי למתחו על העמוד (מרדכי פרק הגוזל קמא). ועיין לקמן סי' שפ"ח מי שהלך בערכאות של עכו"ם ונתחייב בדיניה' ואח"כ חזר ותבעו לפני דייני ישראל י"א שאין נזקקין לו (מהרי"ק שורש קפ"ח) וי"א דנזקקין לו (מרדכי בפרק הגוזל בתרא) אם לא שגרם הפסד לבעל דינו לפני עכו"ם (מהר"מ מירזבורג) והסברא ראשונה נ"ל עיקר:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל