לתרומות לחץ כאן

דאגה לממון חברו

שאלה:

שלום הרב, רציתי לשאול – אם אני רואה אדם שבא לקנות משהו, שאני יודע שיש מקום אחר שמוכר יותר זול (נאמר בספרים) בפער של 50 ש"ח לצורך הדוגמה.
האם יש חובה לומר לו? זה מצווה? או שלא חייב או שאסור (כי אני מפסיד את מוכר הספרים)
אשמח למקור.
תודה רבה לרב

תשובה:

שלום וברכה,

אם המחיר של אותה חנות שמוכרת ביוקר הוא מחיר מופקע, ונכלל באיסור אונאת ממון, יש מצווה להודיע את הקונה כדי שלא יפסידו את כספו. אבל אם היוקר הוא לא מופקע ויש הבדלי מחירים בין החנויות אין חובה להודיעו. ואף מצווה לא תהיה מאחר ויש הפסד למוכר. יתכן וגם איסור יש בדבר.

בהצלחה. 

מקורות:

אם המוכר מוכר במחיר מופקע יש חיוב מדין השבת אבדה להודיע לו כדי שלא יתאנה הקונה, וכדין רואה ממון חברו הולך לאיבוד שמצווה להצילו.

אם המחיר לא מופקע אלא מחיר סביר בשוק, מותר למוכר למכור ביוקר, אין בכך מצוות השבת אבדה מאחר ואין כאן איבוד ממון כיון שמקבל תמורה הולמת, ולמרות שיכול לקבל את אותה תמורה במקום אחר אין זה מוגדר כהפסד ממון. וגם מצווה של חסד אין כאן מאחר ויש בזה הפסד לקונה.

אחרי שהקונה נכנס לחנות ורוצה לקנות, דינו כפורש מצודה והגיעו דגים, שאסור לאחר לקחת את הדגים, וכמו שכתובו התוספות מסכת קידושין דף נט עמוד א: "ועוד אומר רבינו מאיר אביו של ר"ת דמיירי בדג מת שכן דרך הדייגים להשים במצודות דג מת והדגים מתאספים שם סביב אותו הדג וכיון שזה פירש מצודתו תחילה וע"י מעשה שעשה זה מתאספים שם סביב ודאי אם היה חבירו פורש הוה כאילו גוזל לו ויכול לומר לו תוכל לעשות כן במקום אחר".

וברור שאם פגש אותו ברחוב ומציע לו לקנות בחנות זולה אן איסור, אבל אם כבר נכנס לחנות דינו שווה לפרס מצודה שאסור לאחרים לקחת מהמצודה ויש בזה משום איסור גזל מדרבנן – ראה שו"ע חו"מ סימן שע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל