לתרומות לחץ כאן

הדלקת נר מנר בנרות חנוכה

שאלה:

שלום.
האם מותר להשתמש בנרות של חנוכה כדי להדליק נר אחר? לדוגמא, אם אני מדליק עם נר ולפני שסיימתי להדליק את כל הנרות כבה לי הנר איתו אני מדליק, אז מותר לי להדליק אותו מהנרות הדולקים ולהמשיך להדליק?

תשובה:

שולחן ערוך בסימן תרע"ד בסעיף א':

"מדליקין נר חנוכה מנר חנוכה. ודוקא להדליק מזה לזה בלא אמצעי, אבל להדליק מזה לזה על ידי נר של חול – אסור. ויש מתירים גם בזה, אלא אם כן הוא בענין שיש לחוש שיכבה הנר של חול קודם שידליק נר אחר של חנוכה."

השולחן ערוך פוסק כדבר פשוט שמותר להדליק נר חנוכה ישירות מנר חנוכה אחר, ומביא מחלוקת בשאלה אם מותר לעשות זאת גם באמצעות נר של חול (להדליק נר של חול מנר חנוכה, ולהדליק נר חנוכה אחר מנר החול). על דין זה חלק הרמ"א:

"ונהגו להחמיר בנרות חנוכה, שלא להדליק אפילו מנר לנר, דעיקר מצותו אינו אלא נר אחד והשאר אינו למצוה כל כך, ולכן אין להדליק זה מזה."

באחרונים האריכו לדון בזה הרבה, האם יש חילוק בין הנר הראשון לשני בענין זה, כלומר הנר הראשון הוא הרי עיקר המצוה, השני הוא הידור, לכן יש יותר סיבה להחמיר שלא להדליק מהראשון לשני אבל מהשני לשלישי לכאורה קדושתם שווה. ומכל מקום על ידי נר חול באמצע גם באופן זה יש בעיה ובלי נר באמצע בלאו הכי זה לא מעשי כי אסור להזיז את הנרות ממקומם, סוף דבר יש להמנע מכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל