לתרומות לחץ כאן

שכ"ל על ימים בהם לא פעל המשפחתון עקב הסגר

שאלה:

בני הקטן נמצא במסגרת של משפחתון המפוקח ומסובסד ע"י הממשלה. בימי הסגר האחרון שנעשה בעקבות הקורונה, כחצי חודש (חוץ מימי החגים) המשפחתון היה מושבת. מכיוון שזה משפחתון מפוקח, המטפלת קיבלה הוראה שלא לגבות שכ"ל מההורים, והמדינה אף פיצתה את המטפלת בסכום של כמה אלפי שקלים עבור כלל הילדים (סכום הנמוך משמעותית מהשכ"ל) . כעת המטפלת מבקשת מההורים שישתתפו בסכום שהפסידה כתוצאה מהסגר. יודגש, כי לפי חוק, מכיוון שזה מסגרת ממשלתית, היא מחויבת לחוק שאוסר עליה לגבות כספים על ימים בהם לא פעל המשפחתון (ולכן היא גם קיבלה פיצוי מהמדינה). כעת אני שואל האם עלי לשלם חלק מהסכום וא"כ כמה. יודגש, כי הפסק שיצא ע"י כמה מבתי הדין בבני ברק, מתייחס למטפלת פרטית ולא למסגרות ממשלתיות. יישר כוח.

תשובה:

שלום וברכה, 

לפי הלכה אין חובה לשלם כלל למטפלת על ימי הסגר. וראוי לשלם מעט – כשליש מההפסד שהפסידה המטפלת מהסגר, למשל: אם אמורה לקבל מכל הורה 1,000 וקיבלה סבסוד של 400 מהמדינה, ונשאר לה הפסד של 600, ראוי לשלם לה כשליש מההפסד – 200 ש"ח.

בהצלחה. 

מקורות:

לפי הלכה אין חובה לשלם למטפלת עבור ימי הסגר, כדין מכת מדינה שההפסד על הפועל. יש פוסקים שסוברים שבמכת מדינה ההפסד חל על שניהם, ולכן אם שילם מראש עבור כל החודש יכולה המטפלת להחזיק חצי מתשלום של פועל בטל. ראה כאן בהרחבה.

הפסק של רבני בני ברק לא היה פסק החלטי אלא הצעת פשרה מאחר ויש בזה מחלוקת הפוסקים, וכמו כן יש מכתב של החתם סופר שכתב על מגיפה שהייתה בזמנו שראוי שהעובד והמעביד יחלקו בהפסד.

ולפ"ז אם המטפלת קיבלה שכר מהמדינה אינו בדין שההורים ישלמו אפילו לא חצי, שאין בזה פשרה שההורים יישאו בהפסד יותר מהמטפלת, ולכן על דרך פשרה ראוי שישלמו רק חצי של פועל בטל מההפסד שנגרע מזכרה של המטפלת. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל