לתרומות לחץ כאן

שימוש בחבילה שלא נאספה מבית העסק

שאלה:

הזמנתי נעליים מחברה נכרית (בחו"ל), שמדיניותה היא שבמידה והלקוח אינו מרוצה מההזמנה, עליו להודיע לחברה, להוציא את החבילה מחוץ לבית, והם יבואו לאסוף את החבילה, ומרגע שהלקוח הוציא את החבילה מחוץ לבית, אין לו אחריות על החבילה.
ובכן, הוצאתי את החבילה מחוץ לבית, אולם אף אחד לא בא לאסוף אותה. התקשרתי אליהם, והם הודיעו שישלחו מישהו. אף אחד עדיין לא בא לקחת. התקשרתי כמה פעמים, ובכל פעם הודיעו שישלחו מישהו, כשבפועל אף אחד לא הגיע לאסוף את החבילה. בפעם האחרונה ביקשו ממני ללכת לדואר השכונתי ולשים את החבילה שם – דבר שאינו כלול במדיניות הרשמית של החברה.
הנסיעה לשם כרוכה בטלטול שאין לי חשק לעבור אותו, וכעת הנעליים תקועים אצלי בבית.
מה עלי לעשות עם הנעליים?

תשובה:

שלום וברכה,

אין עליך חובה לטרוח לסניף הדואר. ואתה יכול לקחת את החפץ לעצמך או לעשות בהם כרצונך.

בהצלחה.

מקורות:

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן שיט מבואר שיכול להודיעו שמוציא מביתו למקום שאינו הפקר. [וזה לשונו שם: מי שהכניס פירותיו לבית חבירו שלא מדעתו או שהטעהו עד שהכניס פירותיו והניחם והלך — יש לבעל הבית למכור לו מאותם הפירות כדי ליתן שכר הפועלים שמוציאין אותם ומשליכים אותם לשוק. ומדת חסידות הוא שיודיע לב"ד וישכירו במקצת דמיהם מקום משום השבת אבידה לבעלים, אע"פ שלא עשה כהוגן.(וי"א דצריך להודיעו תחילה ואם נאנסו לאחר שהודיעוהו פטור) (הרא"ש וטור):] ויש בזה נידון של מידת חסידות מדין השבת אבידה לבעלים וזה שייך כלפי ישראל, והשאלה האם אפשר לדעת באמת האם מדובר בישראל או שמסתבר שסתם חברה נכרית בחוץ לארץ היא של גויים

ובמקרה הנ"ל שמדובר בגוי יש להקל גם אם לא מודיע לו כדין הפקעת הלוואתו שמותרת בגוי, וכמבואר בנתיבות סימן קצד ס"ק ז מבואר שפיקדון שהגיע לידו בהיתר דינו כהפקעת הלוואתו שמותרת בגוי.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם אין עלי חיוב לברר עם החברה אם לפי מדיניותם הם כבר לא יבואו שוב לקחת את המוצר?
    כמו"כ, במידה ובעתיד יקרה וישאלו אותי אודות הנעליים הללו (מן הסתם זה נמצא אצלם במערכת הממוחשבת שהנעליים לא נאספו), האם מותר לשקר ולומר שהנעליים נלקחו ע"י אחר וממילא הם אינם באחריותי, או שמא אני חייב לומר שלקחתי אותם לעצמי מאחר ולא באו לאסוף אותם?

  2. עליך להודיע להם אתה מוציא את הנעליים מביתך, ואם הם לא יבואו לקחת מותר לך לקחתם לעצמך, והיה אם יבואו לדרוש מותר לך להודיע להם שהשלכת אותם מחוץ לבית, ואינך צריך ליידע להם שאתה לקחת אותם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל