לתרומות לחץ כאן

להחרים ציוד של קבלן שלא מסיים עבודתו

שאלה:

שולם עליכם,
שכרתי את שירותי של קבלן (פלשתינאי) בבניה של בית. הקבלן לא סיים את עבודתו עד הסוף ונותרו עוד כמה תיקונים שעליו לעשות (עליהם אין ויכוח שעליו לעשות). הקבלן כבר למעלה מחצי שנה "מורח" אותי ונראה כי הוא לא מתכוון לבצע שום תיקון.
להגיש תביעה כנגדו בבית משפט נראה כחסר סיכוי שכן הוא פלשתינאי ולא אזרח ישראל ולכן בטח לא יופיע לדיון, כך שגם אם אזכה לא אוכל לפרוע את החוב ממנו בשום דרך.
אין לי כרגע שום 'מנוף לחץ' שיגרום לו לסיים את עבודתו, ולו אין שום אינטרס לסיים את הבניה שכן כבר שולמה לו כל התמורה.
איתרתי ציוד בניה שלו במיקום מסוים, שנראה כי הוא מתכוון לקחת בקרוב.
נראה שזו ההזדמנות האחרונה שלי לפרוע את החוב.
שאלתי היא – האם מותר לי לקחת את ציוד הבניה שלו (בגובה החוב שלו כלפיי), למכור ציוד זה ולקחת את הכסף אליי?

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לקחת ציוד של הקבלן הגוי הן למשכון והן לפריעת חוב.

ומהמעשה הזה כדאי ללמוד להעסיק רק עובדים יהודיים, ולא להפקיר את כספו לגויים. וכמו שאמרו חז"ל [תורת כהנים על הפסוק ויקרא כה, יד] "וכי תמכרו ממכר לעמיתך או קנה מיד עמיתך" מניין כשאתה מוכר מכור לישראל חברך, תלמוד לומר וכי תמכרו ממכר לעמיתך. ומנין שאם באת לקנות קנה מישראל חברך, תלמוד לומר או קנה מיד עמיתך. והובא ברש"י על אתר. ובחינוך מצווה שלז.

 

בהצלחה.

מקורות:

אסור לקחת משכון עבור חוב אולם כל זה דווקא בישראל אבל לגוי אין את האיסור להיכנס לביתו ולקחת משכון, וכמו שכתוב (דברים כד, י) כי תשה ברעך – וגוי אינו רעך. כאשר רוצה לקחת חפצים של הבעל חוב לפירעון חוב גם בישראל מותר, וכל האיסור נאמר רק בלקיחת משכון כמבואר בשו"ע חו"מ סימן צז סעיף טו. אומנם הקצות תמה איך יהיה מותר לקחת חפצים כדי לגבות את החוב מאחר ולא שמו לו את החפצים, ואיך יחליט לבדו לשום את החפצים ולגבות את חובו. וברור שדברי הקצות נאמרו רק אם יוכל לתבוע בבית דין שע"ז אמרו שלא ייקח חפצים ללא שומת בית דין, אבל בקבלן שלא ניתן להתדיין איתו מותר לכתחילה לקחת ממנו חפצים כדי לגבות את חובו. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל