שאלה:
שלום וברכה ! אדם שיש לו סכרת וצמודה אליו משאבת אינסולין: דהיינו זה כמין מכשיר קטן שיש בו בקבוק אינסולין ומערכת ממוחשבת שמורה כל כמה זמן להזריק לגוף כמות מסויימת של אינסולין , אופן החיבור לגוף הוא ע"י צינורית שמצד אחד מחוברת לגוף ע"י מחט מסויימת ובצד השני למכשיר כך שאפשר לתלות את המכשיר על המכנס וכדו' שאלתי בנוגע לשבת קודש, הימצאותה של המשאבה מאוד מועיל לדעת מה המצב (כי היא גם קוראת את רמת הסוכר בדם) וכמו כן אם צריך אפשר ללחוץ ולהזריק .ובלעדיה יש מצב למשל בתפילה וכדו' שלא ברור מה המצב ומצריך חזרה הביתה ולפעמים גם תפילה בבית . למעשה האם יש בעייה של הוצאה בשבת , טלטול מוקצה , או חשש איסור אחר ? תודה רבה ורפו"ש לכל כלל ישראל
תשובה:
שלום רב,
באופן כללי, חולה סכרת הזקוק לאינסולין, וצריך לווסת את כמות האינסולין, לפי רמת הסוכר בדם, נחשב חולה שיש בו סכנה, ומותר לו מעיקר הדין לנהוג כדרכו בחול, ואינו צריך למעט באכילתו או ללכת למקום שיש בו מודד אחר. כיון שמדובר במצב שאינו בהול, ראוי לכתחילה לעשות את המדידה וההקלדה בשינוי או לבקש מגוי שיעשה זאת עבורו אם זה מצוי ואפשרי כאשר זה כרוך במלאכה, אבל באופן כללי המשאבה הנ"ל עדיפה על בדיקה באמצעות מחט המוציאה דם שזה ממש איסור תורה [המותר כמובן מחמת החולי, אבל עדיף המשאבה הנ"ל].
לגבי איסור הוצאה במקום שאין עירוב זו אכן בעיה, אינני חושב שמותר לצאת עם זה, אדרבה עדיף להתפלל ביחידות מאשר לעבור באיסור הוצאה, אבל אם יש עירוב ואני רואה שהשאלה היא מהארץ ובדרך כלל יש כאן עירוב – מותר.
חיים בריאים ארוכים ומאושרים!
מקורות:
שו”ע או”ח סי’ שכ”ח סעי’ ד’ ובביאור הלכה שם ובשו”ת שבט הלוי ח”ח סי’ ע”א, וראה רמ”א שם סעיף י”ב.
אכן הנידון למעשה בבני ברק אלא שמחמיר לא לסמוך על העירוב הכללי האם בכהאי גוונא כן לסמוך או להתפלל ביחידות דבר שמאוד מאוד קשה בצורה קבועה
בודאי יש להקל. אם נהג באופן של נדר אולי צריך התרת נדרים.
מה הדין כאשר מבקשים למדוד באפליקציה כל שעה
על מנת להזריק כמות איסולין?
האם ניתן לסמוך על בדיקות במרחקים גדולים יותר או יש לבדוק אכן בכל שעה ?
יש להתייעץ עם רופא ירא שמים שמכיר את החולה והוא יאמר מה בדיוק צריך לעשות בשבת ועל מה אפשר לוותר.
השאר תגובה