שאלה:
יש הבדל האם מדליקים בפתח לרוחב הפתח, היינו שהפס של החנוכיה ממש עומד על פס הדלת. או שמדליקים לאורך. היינו שבקצה שקרוב לצד שמאל מעמידים החנוכיה לאורך המשקוף שחציה יוצא החוצה [כדי להשאיר יותר מקום למעבר בפתח]. והאם יש הבדל מהיכן מתחילים להדליק בשתי הצורות?
תשובה:
לכתחילה שמים את החנוכיה בתוך המשקוף, כלומר אורכה על רוחב המשקוף, אבל אם זה לא נח אפשר גם מהחוץ בתוך הטפח הסמוך לפתח.
כלומר לכתחילה באופן שהדלת בעצם לא יכולה להסגר כל זמן שהנרות דולקים והחנוכיה שם?
לכתחילה מבחוץ.
האם לא מקובל היום בהרבה עידות דלכתחילה עדיף בפנים,.
כי היום העיקר הוא פירסומי ניסא לבני הבית?
בקהילות חסידיות מסוימות זה מקובל, אף כי זה תמוה מאוד, וידוע כמה דחה מנהג זה הגרי"ש אלישיב.
עם כל זה ידוע גם גדולי צדיקי החסידות שאין נופלים בגדלותם מהרב אלישיב זצ"ל וסברו דלכתחילה ידלקו בפנים דוקא.
וכמדומני שיש לשיטה זה גם סימוכין מרבינו ירוחם זצ"ל
ועיין בקובץ בית אהרן וישראל מאמרים ארוכים המבארים שיטה זו .
אמת, אף כי הדבר נוגע במישרין לשאלה הידועה שדן בה הנפש החיים, האם כללים הלכתיים ברורים ניתנים לשינוי לצורך קיום עם יותר רגש, גם כאן זה הנושא, הרצון להדליק בפתח שיש בו מזוזה ובחנוכיה נאה ושכל האוירה תהיה בסלון הבית, לפעמים גובר על ההגיון ההלכתי הטכני שאומר שכיום אין שעת סכנה ובגמרא מבואר היכן היא חובת ההדלקה. ואכן כמו שמחלוק זו נטושה לגבי זמן תפילה ועוד, גם כאן היא קיימת, וכל אחד יעשה כהוראת רבו.
השאר תגובה