לתרומות לחץ כאן

העברת דיסק לאחרים

שאלה:

עכשיו פירסמו שיש דיסק לצפייה לילדים לכבוד החנוכה, כיוון שאין הצגות ואירועים מחמת הקורונה. והשקיעו בזה כך ניקר מהטריילר (סוג של תקציר מהיר להתרשמות) הם מוכרים דיסק במחיר 35 ש"ח. וכותבים שאסור להעבירו לאחרים, כל משפחה צריכה לקנות דיסק ואין להעביר אחת למשפחה אחרת. יש יסוד לזה?
לצרוב שמענו, להקרין ברבים שמענו, אבל לא להעביר?

תשובה:

שלום וברכה,

'כל תנאי שבממון קיים' ולכן יכול המוכר להתנות כל תנאי שרוצה עם המקח שעושה, ולכן יכול להתנות שלא להעביר את הדיסק לשום אדם וע"ד כן מוכר את הדיסק, וכמו שיכול להתנות שלא להשתמש בדיסק ביום ראשון בשבוע. אולם אם אחר עבר על התנאי והעתיק את הדיסק, או שאחר הוריד את הדיסק מהאינטרנט, הוא לא רכש את הדיסק ועליו אין את התנאים, והוא יוכל להשאיל את הדיסק לכל אדם. 

לגבי צריבת דיסק של שמיעה וצפייה הבאנו הרבה פעמים כאן באתר שמותר לצרוב לצורך פרטי ולא לצורך מסחרי מאחר והחוק מתיר אין בכך הפרת זכויות יוצרים ולכן מורת גם לפי הלכה.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה בנתיבות סימן ריב ס"ק ד שתנאים שלא לעשות גם אם לא מועילים מדין תנאי יועילו מדין שיור בקניין.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זה מזכיר לי את שראיתי בעבר (לפני כעשרים שנה) בספר שרכשתי לידים ובעמוד הראשון ישנם תנאי מכירה ביניהם שאסור לעשות למינציה וכדו' כשברור שכוונתם שלא תהיה הגנה לספר והילד יוכל לקרוע ותצטרך לרכוש חדש לילד הבא. בשעתו הסתפקתי בדבר הכיצד יוכלו להגביל שימוש זה. הלכה למעשה, האם תנאי זה מחייב/מגביל/אוסר או שאין לו משמעות?

  2. מוזר, זאת לא השאלה. זאת מכירה.
    השאלה אם המוכר לא מנסה את מזלו, שהרי הוא יודע שאם היה היכי תימצי ורוח הקודש לבדוק מי עשה מה, ודרך לאכוף, אז הוא היה יוצא בהפסד כי אף אחד לא היה קונה ממנו. או שכן, אבל אף אחד שקונה לא בדיוק רוצה להתחייב על דברים מסויימים. מה לנצח אצטרך לזכור שאסור להשכיר דיסק פלוני?

  3. א הבנתי את שאלתך. אדם יכול להתנות במקח מה שרוצה ולא רק בהשאלה כדין שיור בקניין. העובדה שאתה כותב שלא ייזכור את התנאים לא מתיר להפר את התנאים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל