לתרומות לחץ כאן

אורך פאה מותר לפי גדרי ההלכה

שאלה:

מה אורך הפאה המותר לפי גדרי ההלכה?

תשובה:

אין גדר הלכתי מסויים, העיקר הוא שהמראה הנוצר לא יהיה גס ומושך את העין, אלא סולידי עדין וצנוע. בהתאם לכך ניסו מחנכות לתת הגדרות לפי מראה עיניהן, כמו עד קו הכתף וכדומה.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. אילולי שאני מעריך את פועלך כאן באתר לא הייתי מאשר את תגובתך, היא בדרך כלל מביאה מבול ישן של יונים ונאצות בעד ונגד הפירות וזה לא הנושא וכבר נדון ונידוש עד דק כאן באתר… אז אנא מהמעיינים אין צורך להוסיף בענין זה.

  2. המחנכות בבית יעקב פועלות באותו הגיון של צה"ל, שכן גם לפי תקנון צה"ל, אסור לחיילות לעבור את קו הכתף, וצריכות לקצץ את השיער או לאסוף אותו. והסיבה היא פשוטה – אין לאף אחד זמן ורצון להתווכח עם כל בת המגיעה למוסד, על אופי תסרוקתה וכו'.

    אבל להלכה, כמו שכתב הרב המשיב שליט"א, העיקר הוא לא להיות חריגה ויוצאת דופן ממנהג המקום.

    כל זה מבלי להיכנס לשאלה האם בכלל פאה מותרת בהלכה, ואכמ"ל שהרי מאה ושלושים פוסקים התירו פאה ועשרות מהם גם הורו שפאה עדיפה על מטפחת.

  3. המגיב היקר, אם לא שהייתי מכבד את בקשת הרב המשיב לא ליצור תגובות שרשרת בנושא הפאות, הייתי מציג בפניך את הפוסקים והטעמים שלהם לאסור את הפאות בכל מכל כל.

    אבל כל אחד יעשה כרבותיו, ואין כאן מקום להמשיך בדיון זה.

  4. אז נשמח מאד אם תוסיפו לפי הספרדים נוהגים כך ולפי האשכנזים נוהגים כך כי זה בכל אופן הלכה…
    והשם יברך אתכם על העבודת קודש שאתם עושים כאן.

  5. ראוי לציין שבניגוד למה שהשתרש בקרב הציבור התמים, משום מה, שהנושא הזה הוא מחלוקת אשכנזים וספרדים, שהדבר אינו נכון כלל. יש גם מהאשכנזים שאסרו, בדורות הקודמים, ויש גם מהספרדים שהתירו, ולמעשה רוב הפוסקים הספרדים בדורנו התירו (רבי שלום משאש, רבי עובדיה הדאיה, רבי בן ציון אבא שאול, רבי יוסף משאש, רבי רפאל ברוך טולדנו, רבי יצחק אבוחצירא (אחיו של בבא סאלי, רבה של רמלה), רבי יוסף קאפח, רבי אליהו בקשי דורון, רבי שלמה קורח, רבי עזריה בסיס, רבי חיים כסאר, ועוד. הבודדים שאסרו הם הרב עובדיה והרב מאזוז, ותלמידיהם אחריהם.

    כמו כן, הפוסק הראשון שהתיר הוא רבי יהושע בועז, בעל השלטי גיבורים, ספרדי שמוצא משפחתו מספרד והיה רבה של הקהילה הספרדית באיטליה. זאת אומרת שהמנהג להקל החל מהספרדים, והאשכנזים באו אחריהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל