שאלה:
מה שמובא בהלכה שאשה לא תעשה מלאכה בחצי שעה שאחרי ההדלקה. ראיתי שרבים מחשובי הפוסקים אסרו ממש מלאכה [יש שהתירו כמו בחוה"מ] אז בעצם אסור לה גם לנהוג ברכב או להדליק אור?
תשובה:
שלום רב
ננסה לפרט את כללי דין זה:
א. מלאכות שמותר לעשותם ביום טוב, מותר לעשותם בחנוכה. [כמו בישול ואפיה]. ויש אומרים שלא אסרו רק מלאכות כמו תפירה, סריגה, כיבוס וגיהוץ, וגם נהיגה, אבל לשטוף את הבית וכדומה מותר, ומנהג ירושלים שלא לעשות שום מלאכה אפילו בישול ואפיה במשך חצי שעה זו.
גברים – ברוב המקומות נהגו לעשות מלאכה, ויש מעט מקומות שנהגו גם שהגברים אינם עושים מלאכה (בזמן הנ”ל).
חוץ מבזמן הדלקת הנרות אין שום איסור מלאכה לא לנשים ולא לגברים.
מקורות
עיין בשו”ע סימן תר”ע סעיף א’ שנהגו הנשים שלא לעשות מלאכה, ועיין בשו”ת קנין תורה ח”ז סימן נ”ב שכתב שמלאכות שמותרות לעשות ביו”ט כמו בישול מותר, ועיין בשו”ת שרגא המאיר ח”ו סימן פ”ז שמתיר גם שטיפת הבית וכדומה וכן דעת הרב פוסקים להתיר מלאכות אילו, עיין בספר אמת ליעקב סימן תרע”א ועיין בשו”ת באר משה. אמנם עיין בשו”ת רבבות אפרים ח”א סימן תל”ו שכתב בשם הגר”י פישר זצ”ל שמנהג ירושלים לא לעשות שום מלאכה אפילו בישול.
בענין גברים עיין במשנה ברורה סק”ג שכתב שיש מקומות שגם האנשים מחמירים בזה כפי שמבואר בט”ז בשם המהרי”ל ועיין בפמ”ג וא”ר.
אז באמת לדעה שמותר רק מה שמותר ביו"ט, אז אסור להדליק את האור או נהיגה.
נכון?
לכאורה, אבל לא נראה שנהגו להחמיר עד כדי כך.
השאר תגובה