לתרומות לחץ כאן

לשון הרע בתוך שיחה איך להתנהג

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

מה האופן הכי נכונה להתנהג כשבתוך השיחה הצד השני מתחיל לדבר דבר שלא כעניו השיחה שיש בו לשון הרע ובודאי שגם שייך כשאף באותו ענין מדברים לשון הרע, אלא שנראה שקל יותר לאנשים לחשוב שאין לשון הרע כשלא מדברים על אותו ענין אחא ענין אחר ובודאי אינו כן כלל, וכדי לתאר דברי כגון

בתוך פגישת עסקית על נדל"ן אחד אומר לגבי הקהילה שיש איזה שהוא לחץ אצל החרדים ושהרבה אנשים בקהילה יש להם חרדה ולחוצים מכל מיניה דברים.

הרי ראשון לדון הרע גמור ועל כלל ישראל גדול ומכובד מאוד. שני מה הקשר לעניו הפגישה דהיינו נדל"ן?! לא מרגישים האיסור מפני שנושא אחר אבל אין בזה משמעות ולשון הרע גמור.

השאלה איזה אופן להתיחס? הרי לא כל אדם יקבל "אחי זה אסור לשה"ר גמור". אז מה עדיף:

א- לומר אל נדבר על אנשים.
ב- אם פגישה אונליין או טלפון לנתק השיחה
ג- אם בחיים, סתם ללכת באמצע
ד- לומר לא נכון מה שאתה אמור, אבל נדבר רק על נדל"ן
ה- או ?

תודה
ברכה הצלחה ושלום

תשובה:

אני מצדד באפשרות הראשונה וחצרף לזה חיוך נעים, שהשני לא ירגיש מובך ולא נעים. מעירים בנימוס ובנעימות שזה סתם לשון הרע ולא כדאי ומעבירים נושא.

אכן עצם הרגישות שלך לנושא חשובה מאוד, כי לפעמים אם באמת מצליחים להעיר נכון ולהעביר את המסר העמוק שבאמת לדבר דברים רעים על אנשים זה דבר שאינו שראוי זה ליכלוך ופגם, אז גם בן השיחה מבין את הדבר וגם הוא יכול לבוא ולהחזק. כמון שאין הנושא בלומר לו רק שזה אסור, כי יכול להיות שהוא יודע את זה אבל הוא נהנה מלדבר על כך. אלא כפי שמשתקף משאלתך, באמת מפריע לך לדבר דברים רעים על אנשים, ואתת התחושה הזו אתה מעביר לו, לא רק שיש פה איסור, אלא באמת אתה מרגיש לא בנוח כי לדבר דברים רעים על אנשים יותר גם אצלך תחושה רעה של התעסקות בפגמים של האחרים ומה התועלת שיש בזה. אם אכן אתה מצליח להעביר כך את הדברים, זה נפלא.

ברכה והצלחה וחנוכה שמח!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל