לתרומות לחץ כאן

טילטול נר חשמלי שמופעל על ידי סוללה

שאלה:

שלום,
האם מותר לטלטל בשבת נר דקורטיבי שעשוי מפלסטיק ומופעל על ידי סוללה (שנמצאת בתוך הנר) לפני שבת והאם מותר לטלטל שולחן שהונח עליו נר שכזה?
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

 

אני מניח שמדובר בנורת לד ולא בנורה שיש בה חוט להט.

 

ולכן, מצד הסברא אכן נראה שאין איסור לטלטל כזה פנס בשבת, שכן אף אם הוא נחשב כלי שמלאכתו לאיסור נתיר את טלטולו לצורך גופו, ואפשר שהוא בכלל נחשב כלי שמלאכתו להיתר. אולם הוראת הגרי”ש אלישיב היתה שכל נורה פלורוסנטית היא בכלל מוקצה של שלהבת ובטעם הדבר ראה מה שכתב בס' שבות יצחק מוקצה פי"ד הביא בשם הגרי"ש אלישיב, שהואיל ולא נתברר די הצורך בפוסקים מפני מה אסרו לטלטל נר דולק [אם זה משום שעלולים לכבותו תוך כדי הטלטול, או שהאש נחשבת חפץ לעצמו שדינו כמוקצה מחמת גופו וכו'], לא נוכל להתיר טלטול של פנס גם אם אין בו שלהבת אלא אור פלורוסנטי בלבד

למעשה נראה לי שהמנהג להקל.

 

אמנם בפוסקים דנו אם נחשבים כלי שמלאכתו להיתר או כלי שמלאכתו לאיסור, ראה אגרות משה ח"ג סי' נ, שו"ת להורות נתן ח"י סי' לו, שבט הלוי ח"ח סי' קסז ועוד רבים, לכן מותר לטלטל רק לצורך שימוש ולא סתם על השולחן או כדי שלא ינזק.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה, הבנתי. האם מותר לטלטל פנס כזה לצורך גופו או לצורך מקומו אף על פי שכפתור הפעלה נמצא בתחתית הפנס (כלומר כאשר מניחים את הפנס על שולחן ,נמצא שהניחו אותו על כפתור). אבל זה סוג כפטור מפלסטיק שצריך להעביר למצב הפעלה/כיבוי באופן ידני (משמאל לימין) ולא סתם על ידי לחיצה עליו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל