לתרומות לחץ כאן

חפירה המפריע לשכן

שאלה:

רציתי לשאול אודות מה ששאל אותי קרוב משפחה שיש לו דירה בקומת קרקע ורוצה לחפור בגינה שלו ולבנות שם חדר להוסיף על דירתו. ויש שכן שיש לו מחסן בקומת מינוס אחת ממש ליד המקום שבעל הדירה רוצה לחפור והוא טוען שהמקום שייך לו (עכ"פ למחצה) וגם הוא יכול לחפור שם להוסיף על מחסן שלו. והשאלה הוא הדין עם מי.
והנה מצאתי בספר פתחי חושן הל' שותפין פרק ד', הערה י' שנוקט ששייך הקרקע לכל בעלי הדירות שקנו ביחד הקרקע לבנות עליו הבניין וא"כ יוצא שאפשר שיכולים לשאול כל בעלי הדירות בבניין והשאלה הוא אם מספיק הסכמת רובן או שצריך כולם.
גם יש לצדד בבניין המדובר שהקרקע (שעדיין לא נמכר לאדם פרטי) שייך בעצם לבעלי הפרויקט, והם אומרים שלמעשה מצדם אם הוא יחליט לחפור שם הם לא יתערבו אבל אם הוא רוצה לקנות מהם הקרקע הם יכולים למכרו לו במחיר סביר ולכתוב לו שטר מכירה על זה – והשאלה הוא אם זה יספיק להדוף מעליו טענות השכן מלמטה (שרוצה למכור לו הזכות לחפור במחיר מופרז).
ולכן רציתי לשאול מה ההלכה וגם עצה איך לסדר את זה עם השכן מלמטה באופן המחייב אותו כי יש לציין שאע"ג שבאזור נהוג לחפור, צ"ע אם זה ממש חוקי, וא"כ אולי יש לחשוש שבעל המחסן לא יעמוד בנסיון וילשין על בעל הדירה או שיכול לסחוט אותו לשלם לו מחיר מופרז ע"ז, ולכן צריך כאן עצה איך לסדר העניין על צד היותר טוב בלי להיגרר לעגמת נפש מיותר ובלי לשלם מחירים מופרזים או לוותר ולהתפשר באופן בלתי סביר.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

כדי לענות על שאלה זו צריך לראות למי שייכת הקרקע, אם הקרקע מוצמדת לדירה הסמוכה, הרי זה רכוש פרטי שלו. אם הקרקע רשומה על שם רכוש משותף אסור לו לחפור שם, זה לא שטח שלו אלא של כל השכנים ואסור לו לחפור שם עד שכל השכנים יסכימו להקנות להם את זכותם ברכוש המשותף, ואם לא מבקש רשות לא יעזור לו שידור שם לעולם כיון שקרקע לא נגזלת וברשות בעליה עומדת. 

אם הקרקע עדיין מוחזקת למנהל של הפרוייקט הרי זה שלם ורק אחרי שיקנה מהם את הקרקע יוכל לחפור בה לעצמו.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל