לתרומות לחץ כאן

החליק מאקונומיקה וניזוקו בגדיו

שאלה:

שלום וברכה
בחור עבר במדרגות של הישיבה בזמן שהמנקה ניקה את המדרגות עם אקונומיקה, והמכנסיים של הבחור (שהיו כמעט חדשות) התלכלכו מהאקונומיקה.
המנקה (יהודי שומתומ"צ) טוען שהבחור עבר במקום ללא רשות בזמן שאחרי הלימודים.
הבחור טוען שמותר לו להסתובב בישיבה תמיד, ואם המנקה משתמש באקונומיקה שיודיע לכולם להזהר.
האם המנקה חייב לשלם?
א"כ כמה הוא חייב?
או שהמנקה פטור?

תשובה:

שלום וברכה,

אין צורך להיכנס לנושא אם הבחור אמור לעבור או לא. אם הבחור עבר והתלכלך מהאקונומיקה שהייתה מונחת במדרגות, דין האקונומיקה כדין בור המזיק ובור פטור על הכלים, ולכן המנקה פטור מתשלומי נזקין.

בהצלחה.

מקורות:

החליק מאקונומיקה ונהרסו הבגדים – צדדי הספק

אדם ששפך אקונומיקה ברה"ר ועובר אורח החליק וניזוקו בגדיו, האם האקונומיקה נחשב לבור, מאחר ואין האקונומיקה הולך ומזיק, א"כ דומה לבור המזיק שהניזק הגיע למקום הנזק. או שמא דין האקונומיקה כדין אש כיון שהאקונומיקה פעלה בנזק בשונה מבור שהבור אינו מזיק בעצמותו אלא הניזק נחבט מכובדו בנפילתו בבור. 

הניח גחלים בתחתית הבור 

בספק הנ"ל הסתפק בקהלות יעקב בב"ק סי' ד': "יש להסתפק הי' בור עשוי ברה"ר ובא אחד והניח שם גחלים באופן שאין האש יכול לצאת לחוץ, ונפלו שם כלים ונשרפו אי חייב על הכלים כדין אש או דפטור על הכלים כדין בור ותקלה שהניחם ברה"ר, והספק בזה הוא דבפשוטו מבואר בגמ' בהא דאש עדיף מבור הוא משום שהולך ומזיק אבל הני גחלים שאינם יכולים לילך רק שהניזק בא אצלו י"ל, דדינו כתקלתו ובורו, אבל מ"מ אינו דומה ממש לבור שאינו מזיק כלל רק שהנופל הוזק בו מכח נפילתו וכובד עצמו, משא"כ הני גחלים שבתר שבא הניזק הרי הגחלים שורפין, ומזיקים הם ולא רק בגדר "הוזק בו" הוא". והכריע הקהלות יעקב "הדבר מוכרע דגם כשמזיקו נחשב בור". וראייתו עימו מבור שחייבה בו תורה על הבלו של הבור עי"ש. 

מחלוקת בירושלמי בדין גחלת או סכין שהונחו ברה"ר

גם באבן האזל (נזקי ממון פי"ג הי"ט) הביא שנחלקו בזה בתלמוד ירושלמי לגבי גחלת שהייתה מונחת ברה"ר ועבר אדם ונשרפו בגדיו מהגחלת שרבי סובר שדין הגחלת כדין אש וחייב בעל הגחלת. ורבי יוסי נחלק עליו וסובר שכיון שהגחלת עומדת במקומה ולא עומדת, והניזק הגיע לנזק, דינו כאש – ולמרות שהגחלת פעלה בנזק. ודינו שווה להניח סכין ברה"ר ועבר אדם ונחתכו בגדיו בסכין, שדין הסכין כבור למרות שהבור פעל בנזק ואין הנזק רק מכוח חבטה שלו. והירושלמי הביא בזה שגם בור שהיה מלא מים ונפל גדי למים ונכנסו מים לאוזניו וניזוק שהמים שבבור דין בור יש להם למרות שהם פעלו בנזק עצמו.

העולה לדינא: אם שפך אקונומיקה ברה"ר ואדם החליק מהאקונומיקה והתלכלכו בגדיו באקונומיקה לפי הקהלות יעקב ולדעה אחת בירושלמי כיון שהמזיק עומד במקומו והניזק הגיע למקום הנזק דין האקונומיקה כדין בור ופטור בו על הכלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל