לתרומות לחץ כאן

אורח בחנוכה

שאלה:

נוסע בראשון בבוקר לעיר אחרת. מתארח שם עד שלישי בבוקר.
זה הורים, וכמובן אוכל ושותה על חשבונם.
יוצא ידי חובה מהם ביום ראשון? ביום שני?
ב. אם נוסע בראשון ב-ערב. מדליק ויוצא ידי חובה בבית ואז נוסע לשם?

תשובה:

שלום וברכה

1. אתה יכול לצאת ידי חובה בהדלקתם אם תשתתף עם אבא בשמן בפרוטה, כדין אכסנאי המבואר בסי' תרעז. בני אשכנז כמובן ידליקו שם בפני עצמם.

2. אם תהיה בבית בזמן ההדלקה תוכל להדליק בבית ואחר כך אתה לא חייב להדליק שוב שם באותו ערב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מישהו שלח לי עכשיו את זה (ילקוט יוסף קיצור ב' תרעז ט'):
    "וחתן שבא להתארח מספר ימים אצל חמיו, ואוכל ושותה ולן אצלו, יוצא ידי חובת הדלקת נרות חנוכה בהדלקת חמיו, ואינו רשאי להדליק עם ברכה בחדרו המיוחד לו ללינה, והוא הדין לבן נשוי הבא רק להתארח אצל אביו לשבת חנוכה וכדומה".

    אנחנו פוסקים כרב עובדיה (ספרדים)

  2. זה נכון וכפי שכתבתי, רק הוספתי שיש להשתתף בפריטי כיון שאינו סמוך על שולחנו, אני מניח שגם זה כותב שם בילקוט יוסף, כדאי לבדוק בפנים.

  3. הנוסח המלא שם:
    "בן נשוי הסמוך על שלחן אביו, ויש לו חדר מיוחד בבית אביו שהוא לן שם, אינו חייב להדליק נר חנוכה בפני עצמו, וגם אין צריך להשתתף בפרוטות, כי הוא יוצא ידי חובה בנר חנוכה שמדליק בעל הבית שהוא אביו, ואם רצה להדליק בפני עצמו, לא יברך, כי היא ברכה לבטלה. [בארחות חיים (הל' חנוכה אות יד) איתא, בן גדול בבית אביו ואינו סמוך על שלחן אביו, הרי הוא כאכסנאי וצריך להשתתף בפרוטות. ע"כ. והובא בב"י (סי' תרעז). ומשמע שאם הוא סמוך על שלחן אביו פטור מלהשתתף בפרוטות, אלא הוא בכלל בני הבית וכשמדליק בעה"ב הוא יוצא י"ח]. וחתן שבא להתארח מספר ימים אצל חמיו, ואוכל ושותה ולן אצלו, יוצא ידי חובת הדלקת נרות חנוכה בהדלקת חמיו, ואינו רשאי להדליק עם ברכה בחדרו המיוחד לו ללינה, והוא הדין לבן נשוי הבא רק להתארח אצל אביו לשבת חנוכה וכדומה. [וכל שכן אם החתן או הבן סמוכים תדיר על שלחנו, כמבואר בסעיף הקודם]. ואף אם יתכוונו בפירוש שלא לצאת ידי חובה בהדלקת הנרות של בעל הבית, אינם רשאים לברך בחדרם. והוא הדין למי שמתארח אצל חבירו בימי החנוכה, ולן בביתו לילה אחד או יותר, ואוכל ושותה על חשבון בעל הבית. ואינו עושה עמו חשבון כלל, אינו צריך להשתתף עמו בפרוטות, שהרי הוא יוצא בהדלקת בעל הבית. אלא שבזה ראוי ונכון להחמיר להשתתף בפרוטות עבור השמן או הנרות. [דאף שכן המנהג שנהגו בו גדולי עולם, מכל מקום מצינו לכמה ראשונים דמשמע מדבריהם דבכהאי גוונא שאינו בן משפחה צריך להשתתף בפרוטות]. והוא הדין אם הוא משלם לבעל הבית איזה סכום מסויים, אך בעל הבית אינו עושה עמו חשבון מדויק על כל ההוצאות שמוציא עליו, שגם בזה אינו צריך להשתתף בפרוטות עם בעל הבית, ויוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית"

  4. יישר כח. באופן תמוה הוא מחלק בין בן משפחה, שאף שאינו סמוך על שולחן חמיו עכשיו שהוא לן ואוכל שם אינו צריך השתתפות בפריטי, לאורח אחר שכן צריך השתתפות, אינני מכיר יסוד לחילוק זה בפוסקים, צע"ג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל