לתרומות לחץ כאן

שכירות דירה כשאין בה קליטה

שאלה:

שלום כבוד הרב,
אם לאחר תחילת שכירות התברר שבדירה אין קליטה (פלאפון) בחלקים גדולים מהבית – האם זו עילה להוריד מדמי השכירות? לא הייתה על כך התראה של בעל הבית.

תשובה:

שלום וברכה,

דירה שאין בה קליטה למכשיר סולארי [והדירה נמצאת בגובה שאמור להיות קליטה] נחשב למום במקח, מאחר וזה דבר שנהוג להקפיד ולבטל בגינו את המקח, ולכן יכול השוכר לדרוש ביטול מקח על דירה שאין בה קליטה. במקרים שלא משתלם כספית לבטל את המקח – כגון שהעלות של העברת דירה היא יקרה, יכול השוכר לדרוש ניכוי ממחיר השכירות, ולשלם מחיר של דירה שאין בה קליטה.

בהצלחה. 

מקורות:

קליטה לסולארי הוא דבר חיוני בדירה ומקובל להקפיד על כך, והיה מוטל על המשכיר ליידע את השוכר שאין קליטה בדירה. (לא מדובר בדירה בקומת חנייה או מחסן שהשוכר אמור לדעת שאין קליטה). ולכן אם אין קליטה בדירה יכול השוכר לבטל. אבל לא יכול לדרוש ניכוי כמבואר בשו"ע סימן רלב סעיף ד שאם יש מום במקח לא ניתן לדרוש הוזלה אלא ביטול בלבד. אולם לרוב לא משתלם לשוכר להעתיק את מקומו לדירה אחרת מאחר וטלטול הדירה כרוך בהוצאה רבה, ובמקרה כזה יש זכות לשוכר לדרוש הפחתה במחיר השכירות, וכמבואר בשו"ע סימן שכא סעיף א גבי מכת מדינה שנחלקו הפוסקים האם ניתן לדרוש ניכוי במחיר של השכירות או ביטול בלבד. אולם ודאי שאם לא ניתן לבטל יכול לדרוש הפחתה במחיר, ולכן אם טלטול הדירה לדירה אחרת כרוך בהוצאה מרובה, יכול השוכר לדרוש הפחתה במחיר ולשלם מחיר של דירה ללא קליטה לסולארי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכל מפעיל רשת סלולרי יש מקומות עם קליטה גרועה. חברת פרטנר אין להם קליטה טובה בחלק מגוש 80 וברחוב זכרון יעקב. האם א״א להשכיר דירה באזורים האילו במחיר מלא? אולי מפעיל אחר יש לו קליטה, שהשוכר יחליף את המפעיל שלו?

  2. התשובה אמורה על דירה שנמצאת ברחוב שיש קליטה ורק בדירה עצמה אין קליטה לשום חברה. ברחובות שיודע שהקליטה בעייתית או בחברה מסוימת שאין קליטה אין זה מק"ט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל