לתרומות לחץ כאן

חבילה שנשלחה לי נגד רצוני

שאלה:

כבוד הרב,
לפני שנה, מישהו רצה לתת לי כסף בעד יום הולדת 4 של בני. לא רציתי כל כך, בפרט שחששתי מגזל אם לא היה לי פנאי לקנות וכו' וגם לא הייתי רוצה לשמור על כסף וכו'. בסוף הוא אמר לי שאין חשש, זה סתם להזמין לי כסף, שאוכל להוציא בריווח לקנות משחקים. לאחר שהפצרתי בו שזה לא יינתן על שמו של בני אלא אוכל להוציא זה לצורך ה'משפחה', ובפרט אם יקרה זה בשוגג, התרצתי שישלח השיק (יכול להיות שהתינתי שהכסף יהיה קנוי לי אפילו למשתי ביה שכרא).
השנה, כשהוצע לי שוב (לפני כחודש, בטלפון) לשלוח לי שיק, סירבתי (מטעמים שאכמ"ל). שכחתי מזה.
היום קיבלתי חבילה מהדואר. כשעליתי המדרגות עם החבילה, פתאום נזכרתי מהענין הזה, ומיד כעסתי בלבי וחשבתי על אי איפשי לקבל וכו'. ואכן כשפתחתי, זה היה מההוא.
עכשיו, האם אני חייב לטרוח, ללכת לדואר וכו', להשיב את החבילה?
קראתי באתר, שאמרתם שיש משום השבת אבידה במוצר שנשלח בטעות. אבל כאן נראה שגרוע מזה, שהרי מראש סירבתי מלקבל מהם, ואולי הניח מעותיו (סכום של משחק ילד, נגיד 80₪) על קרן הצבי, ואני יכול לעזוב את זה ליד הפח אשפה.

תשובה:

שלום וברכה,

 

אין בזה משום השבת אבדה כפי שכתבת כיון שהוא שלח בכוונה הוא לא איבד פה איזה חפץ שהוא עכשיו לא יודע איפה הוא ולכן אתה צריך להחזיר לו את החפץ. הוא שלח את החפץ אליך, ומכיון שהוא אכן הגיע אליך זה לא נחשב שזה נאבד לו, ואין על זה מצוות השבת אבידה. אמנם אפילו שכוונתו של הנותן שהחפץ אכן יגיע אליך נתקיימה, עדיין לא ניתן לחייב אותך לקבל מתנה ואתה יכול לומר אי אפשי במתנה ולבקש ממנו שיבוא לקחת [נראה שהוא לא יבוא כיון שהוא רוצה שתיקח את המתנה], בכל מקרה כשתבקש ממנו לקחת זה לא אבוד ממנו הוא יודע שהוא יכול לבוא ולקחת. אמנם מכיוון שאכן אתה יודע שהוא לא יבוא ויקח את יכול להניח את המתנה ליד אשפה, אבל בצורה כזו יש בכך משום איסור בל תשחית. במצב זה הטוב ביותר שתסכים לקבל את המתנה. או שתחפש מישהו אחר ותתרום לו את המתנה לאחר שתזכה בה כמובן.

 

בהצלחה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל