לתרומות לחץ כאן

עיון בתנ"ך כך שהנביא על החומש

שאלה:

ידועה מחלוקת הפוסקים אם עדיף לקרא את ההפטרה מתנ"ך שלם או מספר הפטרות מודפס או מנביא שלם הכתוב על קלף כדין ס"ת ולפי זה התחלקו המנהגים השאלה היא לנוהגים ומעדיפים תנ"ך שלם אע"פ שמותר לכתוב ולדבק תנ"ך שלם לכרך אחד שהלכה כר"מ כדאיתא בגמ' ב"ב (יג ע"ב) אבל לפי מה שכתבו התוס ' שם ד"ה רבי יהודה אומר כתבו בדעת רבי יהודה שטעמו לאו משום שאסור להניח זה על גבי זה דלא אשכחן שאסור להניח אלא נביאים וכתובים על גבי תורה ולפי זה הקורא את ההפטרה מתוך תנ"ך שלם הרי בהכרח שהוא מניח את ההפטרה בנביא מעל התורה ונמצא שכל חמישה חומשי תורה נמצאים מתחת להפטרה בספר הנביאים שהוא אוחז בו כדי לקרא בו את ההפטרה ועוד לפי התוס' שם טעמו של רבי יהודה הוא שלא יראה הכל כמו תורה או נביאים ולפי זה לכאורה שעדיף לקרא את ההפטרה מתוך נביא שלם כמנהג הגר"א אבל איני יודע אם הערתי נכונה כי מתחילה הייתי מעדיף לקרא את ההפטרה מתוך תנ"ך שלם אבל לאחרונה חלפה במחשבתי סברא אחרת, אשמח אם תתיחסו לאמור עם ציון מקורות.
בברכה רבה

תשובה:

כאשר התנ"ך כולו כרוך יחד אין קפידא בכך שעכשיו הדפים של הנ"ך על החומש בגלל הקריאה.

נהנתי מהסיכום שלך. שבת שלום.

מקורות:

רמ"א סי' רפב סעי' יז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. למעשה השאלה לפי הסברה בהו"א זה לא רק בספר התנ"ך אלא כל סדור מצוי שמדפיסים את הקריאה בסוף הסידור כך שרוב הזמן דפי הסידור נמצאים מעל דפי התורה. ולא חזינן שמקפידים בכך. אלא בהכרח כפי שהרב המשיב כתב בטוב טעם.

    אגב, באופן עקרוני לא ידוע לי על הקפדה דווקא תנ"ך ולא קלף. אדרבה, למיטב הבנתי כל הסיבה שלא כותבים קלף הוא משום ההוצאה הגדולה שכרוך בכך אך לא איזשהו "קפידא" שבווקא לא קלף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל