לתרומות לחץ כאן

עובד של שר בממשלה שלא קיבל שכר מהמדינה ותובע את השר

שאלה:

שלום וברכה. לפני כשנה התקבלתי לעבודה במשרד ממשלתי מסוים . התפקיד היה יועץ אישי של השר (משרת אמון). התחלתי לעבוד לפני שהחוזה שלי נחתם ואושר. השר וראש המטה שלו היה מודעים לעניין ואמרו לי להמשיך לעבוד כרגיל וזה יסתדר בהמשך.

בסופו של דבר בגלל כל מיני חסמים בירוקרטיים שונים , התקן שלי לא אושר ולא קיבלתי משכורת עד היום ( סכום כולל של כ 30000 ש"ח)

בהתחלה ניסו לדאוג לי ועכשיו הם מסירים אחריות ממני.

האם אני זכאי בדין תורה לכסף ? לא מהמדינה באופן רשמי, אלא ישירות מכספו האישי של השר .

בסופו של יום- עבדתי שלושה חודשים בשביל השר ,ולא קיבלתי כסף .

תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

השר לא שכר אותך שישלם מכספו אלא שכר אותך מכספי המדינה, ולא היה דיבור שהוא שהשר ישלם מעצמו אלא הבטיח שהוא יסדר את התשלום מהמדינה, ולכן אין חובת תשלומים מכספו של השר בעצמו. אולם השר חייב לנסות את כל אשר ביכולתו לסדר את השכר מול גופי הממשלה, ואם לא יצליח אין עליו חובת תשלומים.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן שלו מבואר שאם שכר פועל לעבור בשל חברו או בשל הפקר, אם הפועל חשב שהשדה של השוכר או שאמר לו שכרך עלי, חייב לשלם לו מכספו. אולם אם ידע שהשדה של הפקר לא חייב לשלם מכספו אלא יכול לומר לו טול מההפקר את שכרך. ומבואר שאם לא הייתה התחייבות לשלם מכספו אלא מכספי הפקר או מכספי חברו אין עליו חובת תשלומים. ובמקרה הנ"ל העובד ידע שהממשלה אמורה לשלם ולא השר ולכן אין על השר חובת תשלומים, אלא חובה עליו לנסות לסדר לו תשלומים מהמדינה – אם יצליח.  

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלו' וברכה לכבוד הרב,
    בספר "משפטי התורה" חלק א' סימן כט דן בשאלה – חיוב היועץ בנזקי עצותיו- ובתשובה עם המקורות מפרט מתי חיי'ב ומתי פטור, ובסעיף ב שבתשובה בתחילת פיסקתה השניי'ה מובא: "אולם אם אינו מומחה בנושא שנשאל עליו, ובכל זאת יעץ לשואל מבלי להודיע לו שאינו מומחה או שלא יסמוך עליו, אם אמר לו השואל שהוא סומך רק על דבריו, או שכך היה מוכח מהשואל שהוא יפעל רק על פי דברי המיי'עץ וידע זאת המיי'עץ מראש, במקרים אלו – חיי'ב המיי'עץ לשלם לשואל מדינא דגרמי את הנזק הישיר שנגרם לשואל מחמתו." השאלה כבוד הרב האם לא צריך להתיי'חס גם לפן הזה פה?
    בברכה,

  2. מייעץ שהטעה את הלקוח חייב לשלם, כמבואר בשו"ע סימן קכט, והש"ך כתב שדווקא אם אומר חזי דעלך קמסמיכנא – אני סומך עליך. כאן הוא לא יועץ אלא הבטיח לו שיסדר את השכר, ואם לא הצליח אינו חייב לשלם מכיסו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל