לתרומות לחץ כאן

זמן מצות תפילין

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים.
מה שאני שואל כעת הוא רק לדעת עיקר הדין ולא חס ושלום לגרום לזלזול בעבודת השם. לכן אם אתם חושבים שזה יכול להביא לכך אנא תשלחו לי את התשובה למייל הפרטי בלבד בבקשה.
ידוע כי כל רגע שאדם נמצא עם התפילין מקיים מצווה.
וכן ידוע כי מעיקר הדין גם לילה זמן תפילין אך כיוון שיש חשש שמא אדם ירדם ויבזה התפילין אמרו חזל שלא מניחים בלילה, במידה ואדם היה עם תפילין לפני ושקעה החמה לא חייב להוריד.
כמו כן, שבת וודאי לא זמן תפילין מהתורה כיוון שהשבת היא אות בעצמה.
נמצא אם כן שחיוב הנחת התפילין מהתורה מתחדש אחת לשבוע.
האם דברי נכונים?
ברור שכל רגע שאדם מניח את התפילין מקיים מצווה מהתורה גם אחר שהניח פעם אחת בשבוע. אבל גדר החיוב הרובץ עליו בשאר הפעמים האם הוא מדרבנן?
תודה רבה לכם
ישר כוח על כל המפעל הגדול
ישלם השם שכרכם אמן

תשובה:

שלום וברכה

למעשה יש כאן שתי יסודות הלכתיים מוטעים, ואסביר: כלל ראשון: במצות תפילין יש שיעור מינימום ומקסימום, ואין לזה שום קשר עם זמני החיוב כפי שהצגת את הדברים בשאלתך. כלומר, כמו כל המצוות התמידיות השיעור הוא פעם אחת בכל יום, כמו בברכות השחר ובתפילה בכלל [לפי הרמב"ם מהתורה החיוב פעם ביום], כך גם בלימוד תורה שהיא מצוה תמידית ביום ובלילה, וחיובה המינימלי קצת ביום וקצת בלילה. התמידיות של המצוה לא קשורה לקביעה הכללית שמצוה תמידית היא לכל הפחות פעם אחת ביום. ואדרבה, המקור לכך שניתן לקיים את המצוה מעיקר הדין רגע אחד בלבד, הוא מכך שהיא מצוה תמידית כזו.

כלל שני: הגם שהשיעור המנימלי של המצוה הוא רגע אחד ביום, אין הכוונה שבשאר הזמנים הוא דרבנן… אין תקנה דרבנן להניח עוד.. אלא יש בקיום המצוות דברים "חיוביים" ו"קיומיים", המצוה החיובית היא לכל הפחות רגע אחד ביום, אבל כל רגע שאתה עם התפילין אתה מקיים מצוה דאורייתא.   

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש בזה אריכות גדולה באחרונים, מה המקור לכך שכל יום החיוב מהתורה, ראה כתב סופר סי' ט, וראה תשובות והנהגות ח"ב סי' ז שדן בזה ומצדד לכאן ולכאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל