שאלה:
האם הלאוים של לא תקם ולא תטר חלים על ישראל גם כאשר נוקמים או נוטרים לגוי?
תשובה:
איסור לא תיקום ולא תיטור אינו נוהג בגוי אלא בישראל.
מקורות:
שנינו בספרא קדושים ב,ד יב: לא תקום ולא תטור את בני עמך, אבל נוקם אתה ונוטר לאחרים.
וכן כתב בבנימין זאב סי' רמ, שלא תטור זה רק לעושי מעשה עמך. בשו"ע הגר"ז חו"מ הל' צער בעלי חיים משמע, שכאשר ראה את חבירו עובר עבירה, אינו עובר בנקימה או בנטירה במעשה כנגדו.
מותר לעשות נקמה בגויים, כי המה מסתמא רוצים להעבירך מעל מצוות ה' ולהדיחך מעל ה' אלקיך, וזה דבר חשוב וראוי לבקש נקמה על זה, כי היא נקראת נקמת ה', לכך נאמר כאן "את בני עמך" למעט הגוים שאינם מבני עמך.
ומה אם אם נקמתי באחד מחסידי אומות העולם על מה שעשה לפני שהוא נהיה מחסידי אומות העולם,וכי מצד הלאו של לא תקום אצטרך להגיד וידוי על הלאו הזה דייקא?
אינני יודע אם בחסידי אומות העולם הדין שונה. יש סתם נושא של כפיות טובה..
הרב כתב שמסתמא הם רוצים להעביר על דת וכו' , אבל עדין יש לדון על אופן שאינו כזה , וכגון שהגיע לחנות ולא קיבל את השירות הרצוי לו , ורוצה לכתוב חוות דעת שלילית , וזה לא קשור כלל לדת , האם יש ענין לא לעשות כן ע"מ לא לפתח בעצמו מידה שלילית ?
הטעם אינו הנקודה העיקרית כאן, יש לנו מיעוט מהפסוק שדין זה נאמר רק בישראל.
השאר תגובה