לתרומות לחץ כאן

מה מוגדר "גרמא" בשבת

שאלה:

כל פעולה שלא נעשית מיד היא גרמא ואסורה לרמ"א. או שיש דברים שאפילו יותר רחוק מגרמא. למשל אם השעון שבת כרגע כבוי, והוא לוחץ על המתג, וזה גורם שכאשר השעון שבת ידלק אז ידלק גם האור, זה גרמא? גם אם זה פעולה שתקרא למשל רק עוד כמה שעות טובות.
מי שלמשל מוריד מים בשירותים במקום שיש משאבת ביוב. והוא דואג מראש שבזמן שעושה צרכיו תהיה מכובה. אבל יתכן שאח"כ שתדלק ממילא תשאב את המים שהצטברו מכח הורדת המים אחר עשית צרכיו, זה נקרא גרמא שמותר רק במקום הפסד?

תשובה:

שלום וברכה

הדוגמאות שנתת אינן דומות ודינן שונה. להדליק את השעון באופן שאתה בעצם מקדים את שינוי המצב, גורם הדלקה שבלעדיך לא היתה מתבצעת, בודאי אסורה בשבת [ויש נדון אם זה בכלל נחשב גרמא, כיון שזה מובנה בגוף המכשיר].

במקרה של הביוב, האיסור הוא בעצם הפעלת המשאבה, מה שזה שאב את הליכלוך זו לא מלאכה האסורה, ממילא, מי שגרם את הפעלתה הוא שעשה איסור [במידה ועשה זאת בשבת] ולא מי שהוריד את המים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השאלה כנראה לא הובנה
    דיברתי על משאבת ביוב אוטמטית בשבת. שאחרי כמה הורדות מים שואבת את המים [מצוי ביחידות במרתף או מחסן] והאדם מוריד כעת את המים, ובסוף אחרי כמה פעמים של הורדת מים בשבת זה מגיע לקו העליון ואז המשאבה שואבת את זה.

    גם לגבי להדליק אור, דיברתי לא באופן שנוגע בשעון שבת. אלא באופן שלוחץ על המתג בחדר בזמן שהחשמל מכובה, ואז כאשר השעון מדליק ממילא נדלק גם האור בחדר

  2. עדיין יש הבדל בין הנדונים: בביוב בעצם מי שמפעיל את המשאבה הוא זה האחרון שהביא את המים לאיזור העין האלקטרונית שמפעילה את המשאבה, ונמצא שלחיצה שלא גרמה לכך היא כלום, אבל כיון שאתה לא יודע מי יגרום לכך, נמצא שכל לחיצה היא "ספק פסיק רישא" ודינה תלוי במחלוקת הידועה בענין זה. בעצם זה די דומה לפתיחת המקררים הישנים שדנו בהם הפוסקים.
    במקרה של האור זה אכן גרמא ברור, על ידי שלחצת על המתג גרמת שכאשר השעון יגיע לשמנו הוא ידליק כאן, ויש סבורים שזה גם יותר מגרמא, אין הבדל אם עשית פעולה בשעות או במתג זה היינו הך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל