לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

לשון הרע מונע את קבלת התפילות

שאלה:

כתוב בשמיה"ל שעבירת לשוה"ר מעכבת מאד בקבלת התפילות.
רציתי לשאול, אני לא בדרגה להצליח לגמרי בלשוה"ר, מידי יום אני נכשל לצערי, א"כ לשם מה עלי להתפלל?
לא יעזור לי תשובות, שכל תפילה מועילה, ושכל התגברות קטנה על לשוה"ר מורידה מעיכוב התפילות וכו' וכו' תשובות בסגנון זה והדומה להם, יש כאן ענין מאד יסודי: מה/כמה שוה תפילה של מי שלא נזהר בלשוה"ר? בלי טיוטים ומילות חיזוק סתמיות….

תשובה:

שלום ידידי, השאלה שלך היא כללית ואינה נוגעת רק במקרה הזה אלא בעוד הרבה מקרים. יש עבירות שכתוב עליהם שאינו בן עולם הבא, וכי נאמר שמי שפעם הלבין פני חברו ברבים אין לו מה לעשות מצוות כי בין כך לא ינחל עולם הבא? יותר מזה, יש מצוות שכתוב עליהן שהן שקולות כנגד כל המצוות, הבעיה המתימטית היא שיש כמה מצוות כאלו, אם כן מה ההגיון… נניח אדם עושה ישוב ארץ ישראל ששקול כנגד כל המצוות, אבל בצד שכנגד יש גם ציצית שאף היא שקולה כנגד כל המצוות?! איך זה יכול להיות… והתשובה היא, שצריך לדעת שבכל הענין הזה יש הרבה בחינות, והדברים לא מתפרשים כפשוטם ממש, יש בחינה בציצית שאינה קיימת בשאר מצוות, ובנוגע לבחינה זו היא שקולה כנגדן, אבל כך גם בישוב א"י יש איזו נקודה יחודית וכו'. וכן מה שאמרו שאין לו חלק לעולם הבא הכוונה שיש לו בחינה מסוימת שמפסיד, אבל ודאי ינחל שכר כל מצוותיו ככל ישראל. וכך גם בענין שלנו, יש כאן משהו סגולי שמפריע לקבלת התפילות, אבל אין הכוונה ששערי תפילה נעולים בפניו לגמרי… בפרט שאינו בעל לשון הרע אלא נכשל פה ושם…

הרבה יש להעמיק בזה ואינני יודע גם את ההגדרה המדויקת, אבל עצם הדבר ברור לי לגמרי.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. רציתי לשאול ,אני משתדל מאוד שלא לדבר או לשמוע לשון הרע ,גם כש"ודאי מותר לדבר עליו …מצווה לדבר עליו…" אני משאיר את תחושות הבטן וההטלהטות למקומות אחרים..! אני שואל על אנשי המזרחי שנמצאים היום בקואליציה ,האם יש היתר להשתתף בשיחה שבגנותם ,לדבר ,לשמוע, או שזה מקסימום ספק ואני צריך להחמיר כי זה דאורייתא, אשמח לשמוע דעתכם.

  2. מותר לדבר, מלבד עם פעולותיהם שהם בגדר רדיפת הדת חילול ה' שאין כמותו, וזילזול בכל דבר שבקדושה, הרי הדבר מפורסם לכל לגמרי.

  3. אני מבין שההיתר לא יהיה גורף ,כלומר "מפורסם לכל" רק על מה שבאמת מפורסם אבל אם נניח אני יודע על אחד מהם דבר מגונה שלא מפורסם ,לא יהיה את ההיתר? תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל