לתרומות לחץ כאן

הגדרת "לא ניחא ליה" במלאכות שבת

שאלה:

הובא כאן באתר כמה פעמים בשם הרב גלבר שהגדרת לא ניחא ליה למשל גבי מדי מים, לא סגי דמבחינתו לא היה. אלא עצם זה שבפועל בלי זה לא יספקו לו מים, א"כ שפיר הופך לניחא ליה.
שאלה מעניינת שהתעוררתי לפ"ז האם אסיר שיש לו אזיק אלקטרוני של מעצר בית, לא יכול כלל לזוז ממקומו כל השבת?
כי לכאור' לא נוכל להתיר לו מדין פס"ר שלא ניחא ליה בדרבנן וכד', דנחשב ניחא ליה, דהרי אם זה לא יעבוד לא יתנו לו כלל להיות בבית.
ונראה לי שזה דבר מצוי [כעת התפרסם על אסיר מפורסם בארה"ב], וזה חידוש גדול לדינא
והאם יש תקנה לאותם אסירים?

תשובה:

אכן, אינני יודע לזה פתרון. ראיתי שיש שהתירו בגלל פסיק רישא דלא ניחא ליה וצירופים נוספים, אבל לכאורה זו אכן בעיה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. לכאורה ניחא ליה זה אם למשל על ידי איזה מכשיר ידלק האור,כי חשוך אחרת ועצם ההדלקה גורמת לי לאור ולראיה.אבל האסיר הנידלק לא גורמת לי מצד עצמו כלום ולא מעניין אותי כלום בהצתו,אלא שלראש של השוטר איכפת לפי הבנתו הקלוקלת שמא אני אברך מפה,כאשר אני לרגע כלשהו לא חושב על לעשות כל,רק הוא מדמיין כן,ומה הרוע של הבנת שכלו,כאדם חף מפשע צריך להיות איכפת לי ממנו וחשדות שלו ,הרי ה' עושה גורם לי ולא אחר,והמכשיר רק עושה לשכל כביכול של השוטר,אבל לי בישירין תוצאה ישירה לא נותן לי כלום ממש

  2. לא ברורה לי הסברא לומר שניחא ליה נמדד לפי זה שנוח לאסיר בית לקבל אזיק אלקטרוני ואחרת לא יתאפשר לו לצאת הבייתה, אומנם נוח לה לקבל את האזיק והיה מעדיף ללכת איתו מאשר להשאר בבית האסורים, אבל כרגע בכל פסיעה ופסיעה שלו בבית, ממש לא אכפת לו מאותו אלקטרונים שהאזיק משדר, הוא רוצה לצעוד בביתו מהמטבל לסלון וכו ובכל צעד שלו לא נוח לו או לכל הפחות לא אכפת ליה משידור האותות וממתי מסתכלים על תמונה רחבה יותר?

  3. למעשה מה יהיה אם האזיק יפסיק לשדר אותות? יבואו אליו שוטרים הביתה? אמנפ יש לומר שהיה מעדיף שזה ישדר אות קבוע בלי קשר למקום המצאו, אבל קשה קצת.. אינני יודע להכריע ממש בשאלה כבדת משקל זו, המיוחד שראיתי שיש מתירים.

  4. רק רציתי לציין שכעת ראיתי בשו"ת ישא יוסף או"ח ח"ג עמ' ע"ח [שו"ת של הגר"י אפרתי] שהביא מהגרש"ז [תשובה בכת"י שהופיעה בישורון] שמונה מים מוגדר לא ניחא ליה [אמנם דן לגבי מכני, אך רואים העקרון של לא ניחא ליה.]
    וכן היה פשוט שם להרב אפרתי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל