לתרומות לחץ כאן

שאלות בענין הרב קו

שאלה:

שלו' וברכה לכבוד הרב,
אבקש לשאול בבקשה : א. ישנה תשובה באתר לשאלה הנקראת: "לא שילם באוטובוס שניתן לשלם בכרטיס אשראי בלבד" עם מקורות, שלפיה רציתי לדמות מענה למצב דומה והוא: שכנה מבוגרת שלנו עלתה במקביל אלי אל האוטובוס לפני מספר ימים כאשר בידה שלושה שקלים מזומן מחיר נסיעת תושב ותיק כי לא היה ביד רב קו (היא נסעה בדרכה למשרד לעשות אחד כזה עם תמונה כי כנראה אבד לה הקודם) ופנתה אלי שאגש עם הכסף לנהג לשלם עבורה אך מאחר וידעתי שהנהג לא מקבל מזומן לנסיעה אז מאחר שלא ידעתי שזה מצבה אז אמרתי לה מה שנקרא ספונטנית שבפעם הבאה שתחזיר ותשלם פעמים. האם לפי התשובה הנ"ל היא פטורה מלהחזיר התשלום?
ב. במידה ולא פטורה, האם היה מותר לי מצד עצמי לומר לה שתשלם בפעם שתמשיך בנסיעתה כרגע או שלא עשיתי טוב בכך?
ג. לא אחת נזדמן לי לעלות לאוטובוס כאשר אני בטוח שיש לי עוד סכום נסיעות שצבור ברב קו, וכשבאתי לתקף נסיעה הצג הורה לי שהכרטיס ריק מנסיעות. מה הדין בבקשה במצב כזה?
ד. שראיתי זאת החלטתי לרדת אבל האוטובוס נסע כבר מרחק קצר בערך של תחנה אחת יותר או פחות בעוד שמטרתי היתה לנסוע הרבה יותר, אבל בכל זאת החזרתי את הנסיעה הזו בפעם הבאה, האם ההיתי חיי'ב בכך?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה,

א. האשה חייבת לשלם על הנסיעה בפעם אחרת.

ב. אסור לאשה לעלות ללא תשלום, בדיעבד שתשלם פעם אחרת.

ג. כשמסתיים הכסף הטעון בכרטיס אסור לעלות ללא תשלום. אם התברר לך רק אחרי שעילת לאוטובוס, לכאורה צריך לרדת במקום סמוך שניתן להטעין את הרב קו ולהמשיך אח"כ באוטובוס אח"כ.

ד. אם ירדת בגלל אי תשלום ולא הגעת למחוז חפצך ואין לך תועלת בדיעבד אין חובה לשלם.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה הרב. בהתיי'חס בבקשה לשאלה ותשובה 4 כשיורד אחר תחנה שתיי'ם משהבחין שאין לו כסף ברב קו, שהרב כתב שבדיעבד לא ישלם כיוון שלא הגיע למחוז חפצו, האם הדין ישתנה כאשר הוא פתאום אומר לעצמו: "רגע אני נמצא פה כבר קרוב למכולת או לבית הכנסת או לבית חברי, אז אכנס אליהם"? כלומר אם אפשר לנסח זאת בהשאלה "תחילתו חוסר תועלת וסופו תועלת" פטור?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל