לתרומות לחץ כאן

צילום אירוע אוטומטי בשבת – המשך

שאלה:

בהמשך לשאלה בדבר ההיתר להשתמש במצלמה בשבת שמצלמת ללא שום מגע יד אדם לאנשים שמעוניינים לתעד את הארוע שלהם בשבת בבית כנסת כגון שמחת בר מצוה או חתן, עליה לתורה, או ברית מילה בביהכ"נ ומצלמה ממוקמת במקום נסתר לפני כניסת השבת ומצלמת את הארוע ללא שום מגע יד אדם וראיתי רבנים שנתנו לכך הסכמה על סמך חוו"ד של הרב ישראל רוזן ז"ל ממכון צומת.אבל לענ"ד יש כאן בעיה נוספת של איסור שביתת כלים בשבת שאע"פ שלהלכה נפסק בשו"ע כבית הלל שאדם אינו מצווה על שביתת כליו בשבת ולכן מותר להתחיל לעשות מלאכה מע"ש אע"פ שהיא נמשכת מאליה לתוך השבת ומותר להינות מכך בשבת כגון מאכלים שנמצאים במקרר בשבת מותר להוציאם לצורך הסעודה וכן להחזירם אע"פ שהמקרר ממשיך לפעול מעצמו בשבת כיון שאין איסור על שביתת כלים בשבת בתנאי דלא אוושא מילתא ויעויין בב"י סי רמו ובב"ח בדברי הרוקח שהביא בב"י שם ולכאורה הוא הדין באותה מצלמה שאין שום בעיה מצד אוושא מילתא לא משמיעה שום רעש ושום הבזק מצלמה, אלא שבמחשבה שניה נראה לענ"ד דנידו"ד לא דמי כלל למקרר או למאורר וכד' שבנוכחתי לא משתנה שום דבר ושום פעולה במקרר או במאוורר אם אהיה בחדר או לא משא"כ באותה מצלמה כל זמן שאני בטווח המצלמה כל תנועה מצולמת כל דיבור מוקלט ומתועד במצלמה ובאופן כזה נראה לענ"ד גם בית הילל לא התירו ולכאורה עוברים על איסור שביתת כלים בשבת. ועוד נראה לי שגם מצד אוושא מילתא זה לא חלק ,אומנם המצלמה עצמה לא נשמע שום קול או הבזק אור ואף אחד לא מרגיש שהוא מצולם ,אבל אם הדבר מפורסם שהארוע מצולם באיזה מצלמה נסתרת ויש קלא כמו בכל עניין שיוצא עליו קול, הדבר נראה כמו אוושא מילתא.אבל אני כותב זאת רק כמסל"ת ובעצם אני שואל האם יש יסוד וסברא לומר כך.
אודה לכם מאוד אם תוכלו להתיחס לדברים.
בברכה רבה וכו"ט.

תשובה:

מצד שביתת כלים לא הבנתי את סברתך, יש להביא לה מקור. כמו כן מצד אוושא מלתא לא ראה לי שיש לחוש, בפרט שאינך צריך לספר לאנשים, אבל כפי שכבר התכתבנו לא הבנתי למה להתיר את עצם הדבר ככל שיש כוונה ורצון להצטלם, שכן טעם המתירים היה מבוסס בין השאר על כך שמדובר בפסיק רישא דלא ניחא ליה, ואולי אפילו מדובר במתעסק בעלמא, מה שאין כן כאן שיש כוונה ברורה ורצון שהאירוע יצולם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראשית תודה.אנסה להסביר את סברתי לחלק לגבי איסור שביתת כלים בין שימוש במקרר בשבת או מאוורר וכד' האם אתם סבורים שדינם שווה או יש הבדל בניהם?
    2) סברת המתירים שאין דרך להצטלם כך וזה נחשב כלאחר יד( בדרך הרגילה אדם שמעוניין להצטלם לא מצטלם במצלמה נסתרת אלא עומד מול המצלמה כדי להצטלם) ולכאורה זה יותר קל ממי שמכבה את האור עם המרפק וכיו"ב, אלא שלענ"ד ההיתר של כלאחר יד לא נאמר אפילו באיסור דרבנן אלא במקום מצוה לצורך שבת או לצורך חולה משא"כ שזה נעשה רק כדי לתעד את הארוע כדי שיוכלו לצפות בו בצילומים במוצ"ש או במסיבת יום הולדת כפי שמצוי בזמנינו.

  2. כבר דיברנו על זה שכלאחר יד זה נושא של שינוי שאסור מדרבנן, ויש נושא אחר שנקרא מתעבק וזה לא שייך כשכוונתו לכך, אתם כותבים כאילו כל מה שדיברנו בענין זה נשכח… חבל, אלו נקודות חשובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל