לתרומות לחץ כאן

עד דלא ידע בפורים – תפילות וברכות

שאלה:

בס״ד
שלום.
איך מסתדרת מצוות עד לא ידע שבפורים עם התפילות במשך היום? הרי יש ששותים המון ביום זה והשכרות יכולה להמשך עד למנחה ולערבית וידוע כמובן שאסור להתפלל או לברך מתוך שכרות.

תשובה:

שלום וברכה

במשנה ברורה כבר מעיר שאם השכרות תגרום לביטול תפילות וברכות הדבר אסור, ואכן מדברי הפוסקים כלל לא ברור שמצוה זו מתפרשת כפשוטה. ננסה לסכם את הדברים בקצרה על פי השיטות השונות:

א. יש סוברים, שאדם חייב לשתות יין יותר מכפי רגילותו, עד שירדם מחמת השתיה, והרי בשנתו אינו מבחין בין “ארור המן” ל”ברוך מרדכי” (ראה: רמב”ם מגילה שם; רמ”א או”ח שם, בשם מהרי”ל ומהר”י ברונא. וראה ט”ז שם ס”ק ב).

ב. אחרים כתבו, שעל אדם להשתכר עד כדי שבעת שיאמר לאחר קריאת המגילה את הפיוט “שושנת יעקב” [מובא במסכת סופרים פי”ד ה”ג], עלול הוא לטעות בלשונו, ובמקום “ארור המן”, לאמר “ברוך המן” (ראה: ר”ן מגילה ג ב בדפי הרי”ף; מאירי מגילה ז ב; בית יוסף וב”ח או”ח סי’ תרצה, בדעת התוס’ מגילה ז ב. וראה בית יוסף וב”ח שם, שדי בכך שטועה בין אסתר לזרש, ואין צריך שיטעה בין המן למרדכי, אולם ראה צידה לדרך מאמר ד כלל ז, שחולק). באופן דומה יש מבארים, שבזמן חז”ל היו נוהגים לשיר פיוט מיוחד, שבסיום כל אחד מבתיו היו אומרים “ארור המן” או “ברוך מרדכי”. ועל אדם להשתכר, עד שיהיה עלול לטעות ולאמר “ארור המן” במקום “ברוך מרדכי” (דרכי משה או”ח שם; אליה רבה שם ס”ק ב).

ג. ויש שכתבו, שהואיל וסכום הגימטריא של התיבות “ארור המן” שווה לסכום הגימטריא של התיבות “ברוך מרדכי” [=502], חייב אדם לשתות בפורים עד כדי שלא יוכל לחשב גימטריא זו (אגודה מגילה סי’ ז; מהרי”ל הל’ פורים; מג”א שם ס”ק ג).

ד. לדעת אחרים, בנוסף לחיוב ההודאה ביום הפורים על ההצלה מגזירת המן, יש להוסיף ולהודות על גדולת מרדכי, שמינהו אחשוורוש כמשנה למלך. לדעתם, חייב אדם להשתכר ביום הפורים, עד שלא יבחין בין שני חלקי הנס – מפלת המן, וגדולת מרדכי (ט”ז או”ח שם ס”ק א).

אולם, יש ראשונים שסוברים שדין זה לא נפסק להלכה, ואין חיוב להשתכר בפורים, משום שעל ידי שתייה כה מרובה, עד כדי שלא יבחין בין “ארור המן” ל”ברוך מרדכי”, עלול אדם לבוא לידי חטא. ומכל מקום, כתבו שיש לשתות יין מעט יותר מכפי שאדם רגיל לשתות בשאר ימות השנה – שיעור שתיה המביא לשמחה (ראה: ר”ן ובעל המאור מגילה ג ב בדפי הרי”ף, בשם רבי אפרים; מאירי מגילה ז ב; ארחות חיים הל’ פורים אות לח; כל בו סי’ מה; ב”ח או”ח סי’ תרצה, וכתב שיש לשתות בשיעור שאינו מאפשר לאדם לעמוד לפני מלך. וראה ראשונים הנ”ל, שמהגמ’ שם נראה שאין הלכה כרבא שהובא לעיל).

 טעם המצוה

הטעם לכך שתיקנו להרבות בשתיית יין בפורים, הוא זכר לניסים שנעשו לישראל בימי אחשוורוש, שהיו כולם על ידי יין. שכן, תחילתו של נס פורים היה בהריגת ושתי המלכה במשתה היין שעשה אחשוורוש, דבר שהביא למלכותה של אסתר [ראה אסתר א י-יא]. גם דינו של המן נגזר למיתה במהלכו של המשתה שעשתה לו אסתר עם המלך אחשורוש [ראה שם ז א-י], דבר שהביא לביטול הגזירה (אליה רבה שם ס”ק א; חיי אדם כלל קנה דין ל).

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. אם התחיל לשתות לפני חצות היום, אין איסור בדבר. אם שותה אחרי מנחה גדולה, גם אין איסור.
    לגבי ברכת המזון, אף אם אינו יכול לעמוד לפני המלך, ואסור בתפילה, מ"מ מותר בברכת המזון כל שיכול לבטא את המילים כראוי.
    למעשה, יהודי ירא שמים בדרך כלל יכול להשתכר כראוי, בלי להגיע לביטול מצוות ח"ו.

  2. גם אם אין איסור כי הוא אנוס, אינני רואה טעם לקיים מצוה זו שיש לפקפק בה כידוע מדברי הפוסקים וניתן גם לקיימה אחרי חצות, ולא להפסיד מנחה.

  3. גם את זה כתבתי. עיקר דברי הוא מה שכתבתי שבדרך כלל כל יהודי ירא שמים יכול להשתכר בלי לעבור ח"ו על מצוות.
    שמעתי על כאלה שנוהגים להתפלל בפורים כוותיקין, כך ששייך לסיים את התפילה בערך בשעה 7. אח"כ בסביבות השעה 10 או 11 יושבים לסעודה. אפילו אם נניח שמסיימים את הסעודה בשעה 3 או 4 (ואני מניח שהם מסיימים מוקדם יותר), אפשר בהחלט לישון שעה, ולקום ולהתפלל מנחה כדין, ערבית כדין, ואם כל כך רוצים אפשר ליטול ידיים שוב בערב כדי לשמוח גם בפורים דמוקפין (וכמובן שבכך אין עניין אם בכל מקרה עושים למחרת איזו סעודה קטנה).
    אולי הפתרון הזה לא כל כך מצוי כיום, אבל אפשר למצא גם פתרונות אחרים, למשל: להתחיל את הסעודה בשעה 1 לאחר תפילת מנחה, ואחר סיומה ללכת לישון מעט או הרבה (כמובן שצריך להעמיד שומר) ולאחר השינה להתפלל תפילת ערבית.

    לצערנו, רבים מאד מאלה החוששים כל כך משכרות והמסתעף, נזכרים בכך דווקא בפורים, ואז חושבים גם על עוד כמה "עניינים חמורים" (למשל: מה עם ביטול תורה בפורים? ומה עם מה שכתבו בספרים הקדושים -לא מצאתי כי לא חפשתי, אבל כנראה זה כתוב- שהתפילות מתקבלות. ובכלל הרי צריך "ללמוד מעט" לפני הסעודה כמבואר ברמ"א.
    מה שקורה שפעמים רבות יוצאים להם חידושים גדולים נוראים ועצומים, ואז הם מסדרים לעצמם (ולפעמים גם לאחרים, באמצעות כל מיני מודעות גדולות או קטנות הכל בהתאם לתקציב) איזה סדר יום ראוי ונכון ליום הקדוש ביותר בשנה שקדושתו גדולה אפילו מ…

  4. בתלמוד בבלי בעירובין אמרו "כל המפיק עצמו בשעת מגן מיילים אותי מצרות ופורענויות" ופירוש שם שלא מתפלל כשהוא שיכור, מכיון שהשולחן ערוך פוסק שחייבים להשתכר בפורים וגם הרמ"א הסתייג כשאין יכול ודאי ההנהגה להשתכר ולא להתפלל עד שייפוג יינו, העצה המעולה להתפלל מנחה גדולה ולאחריו לאכול ולשתות ולהשתכר ובערב אם הוא רק שתוי יקרא קריאת שמע וילך לישון ואם הוא שיכור שילך לישון ויקום ויתפלל כמו הדין ולא לחפש קולות בדין שכרות ולא בדין תפילתו תועבה, ברכת המזון וקידוש יכול לברך גם שיכור (בזה יש פקפקו, עיין הלכות ברכת המזון במשנה ברורה בשם הגר"א אבל רק שיכור גמור) ואפשר לקיים הכל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל