לתרומות לחץ כאן

להקים בית כנסת על המדרכה

שאלה:

שלום רב,
ישנו רחוב בעיר בה אני מתגורר (בני ברק) שבו ישנם כמה בתי כנסת.
בחג סוכות בונים על הרחוב סוכה גדולה ומקיימים שם מניינים נוספים.

בעקבות הקורונה, ובעיקר בגלל הקיץ החם, החליטו לבנות שוב את הסוכה כדי שיהיה מקום מוצל לאנשים להתפלל.

לאחרונה (בגלל הגשמים), החליטו לשדרג את הסוכה , להגדיל אותה כך שהיא ממש נפרסת על כל הרחוב ולשים ברזלים ,גג מפח ויריעות בצד הקידמי (כדי שהמתפללים לא יופרעו מרכבים שנוסעים על הכביש ממול).

1. רציתי לדעת האם יש כאן בעיה הלכתית של גזל הרבים?
(סתם לדוגמא, נשים שרוצות לעבור, צריכות לעבור את הכביש וללכת על המדרכה שבצד השני, אני מניח שרובן לא מתנגדות), אמנם זה נוח לרוב האנשים, אך אינני חושב שהעיריה אישרה את זה (לדעתי היא פשוט מעלימה עין) ויתכן שיש מיעוט שכן מתנגד לזה .

2. במידה וזה בעייתי, האם מותר להתפלל במקום כזה? ואם אני יושב מחוץ ל"בית כנסת" האם מותר לי להשתתף במניין שמתפלל בבית כנסת כזה?

3. האם יש למישהו (לאדם שבנה את ה"בית כנסת") איזשהיא בעלות על הבית כנסת? האם הוא יכול לקבל החלטות בנוגע למדיניות של ה"בית כנסת" (לדוגמא: נוסח)

4. האם מותר לעשות קפנדריא דרך ה"בית כנסת" הזה?

תשובה:

שלום וברכה,

מעיקר הדין אסור להקים סוכות או לבנות מבנים זמניים ברשות הרבים, ויש בדבר משום גזל הרבים. בימי חג הסוכות יש היתר מטעם הרשויות לבנות סוכות ולכן אין איסור בדבר. מסתבר ש'העלמת עין' של העיריות בתקופת הקורונה נחשב להסכמה ורשות מפורשת, מאחר וזה הצורך של הציבור בתקופה זו, ולכן אין איסור גזל בגידור גינות ושטחים בצורה ארעית לתקופה זו כאשר אין התנגדות עניינית. וכ"ש שיהיה מותר להתפלל במקום כזה. 

ההתנהלות של הבית כנסת צריך להיות לפי רוב המתפללים, ולכן אם רובם דורשים נוסח מסוים יש להתפלל לפי הנוסח שהרוב מעוניינים. נושאים שהרוב לא מביע דעה, כגון באלו שעות לערוך את המניין, יש לגבאי את כח ההחלטה בדבר.

הבתי כנסיות זמניים שהקימו בתקופת הקורונה אין בהם קדושת בית כנסת, ולכן מותר לעשות שם קפנדריא כדין בתי כנסיות באקראי המובא בשו"ע או"ח ריש סימן קנד. 

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל