לתרומות לחץ כאן

גזל בעבר הרחוק

שאלה:

שלום,
לפני שנים רבות, כשלא הייתי שומר תורה ומצות, הייתי עובד בחנות בגדים. בחנות הזו היו דורשים ללבוש את הבגדים הנמכרים בחנות, והיום נותנים סכום קטן מדי עונה שמספיק לקניית מספר קטן של תלבושות, שאינו מספיק לעונה שלמה (והבגדים היו מתחלפים פעם בעונה). את השאר הינו צריכים לקנות מכספינו. עקב כך, הייתי מדי פעם מחזיר פריט שלבשתי למשך כמה זמן, אחרי שפגמתי אותו, כדי לקבל את התמורה ולקנות בגדים חדשים במקום. הייתי עושה את זה עם עובד אחר שידע שזה מה שאנחנו עושים. אני יודע להעריך את שווי הבגדים שהחזרתי ושקניתי באופן זה. מה עלי לעשות על מנת לתקן כיום (זה ישן מאוד)?
החנות הזו היא חלק מרשת חנויות גדולה מאוד, ולא ברור איך אפשר להחזיר כסף, אם זה מה שנדרש. והבגדים עצמם כבר אינם ברשותי. אולי כדי לציין שהבגדים לא היו צנועים במיוחד, ושהחנות אינה מוכרת בגדים צנועים באופן כללי.

תשובה:

שלום וברכה, 

אם העובד השתמש זמן קצר בבגד והבגד לא נפגם, אין על העובד חובת תשלומים. אם השתמש העובד זמן רב והבגד נפגם חייב העובד לשלם את הפגם שהבגד נפגם – למרות שהחנות מכרה את הבגד במחיר מלא ולא הפסידו כסף.

בהצלחה. 

מקורות:

מוכר בחנות שמכר בגד משומש ומכובס, אם הבגד היה פגום ולא באמת חדש עבר המוכר באיסור גנבת דעת ובאונאת ממון שמכר בגד במחיר גבוה משויו. אולם לא תמיד שימוש זמני באמת מקלקל את הבגד, אלא שאנשים נמנעים לרכוש בגד משומש ומכובס, ומוכר שעבר ומכר בגד משומש ולא היה בו כל פגם עובר באיסור גנבת דעת אבל לא משום איסור גזלת ממון. 

ולפ"ז העובד שלקח בגדים והשתמש בהם והחזירם, אם הבגד נפגם שניכר לעין, לא קיים העובד השבת הגזלה כיון שעדיין לא החזיר את הבגד בשלמותו, ועליו להשלים את השווי של הבגד שהחסיר. ולמרות שהחנות מכרה את הבגד בטעות במחיר מלא, אין זה פוטר את העובד ממצוות השבת הגזלה. אולם אם השימוש לא פגם בבגד בצורה ממשית אלא שאם היו הלקוחות יודעים היו נמנעים לקנות את הבגד, אם העובד החזיר את הבגד לחנות נחשב שהשיב את הגזל כיון שלא חיסר ממון, ולכן אין עליו חיוב תשלומים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שאלת המשך: לא הסברתי את עצמי כיאות. הבגדים הוזרחו פגומים, לאחר שנלבשו זמן רב (עונה שלמה ע"פ רוב), ולא נמכרו בחזרה ללקוחות כלל, אלא הועברו למחסני החברה בתור פגומים. אינני יודע מה החברה עושה איתם. ועוד, אני לא יודע כמה עלו הפגמים שנעשו, אלו פגמים קטנים, כגון פתיחת תפר, או חיסור כפתור של חולצה, וכדומה. ואע"פ שהיו הפגמים קטנים, אי אפשר היה למכור את המגדים יותר גם אחרי תיקון, שכן הם היו לבושים ומכובסים כמה וכמה פעמים.

    האם עדיין התשובה תהיה לשלם לחנות על הבגדים הללו? גם אם זה כרוך בבושה רבה ובפגיעה בשמי? האם אפשר במקום לתת את הסכום המוערך לצדקה או לארגון חסד?

  2. אם מדובר בשימוש ששחק את הבגדים, הרי שהעובד גזל בגדים ופגם אותם, ולא תיקן את מעשה בהשבתם מאחר ולא יכולים להימכר, ודינו כגזל מוצר והזיקו שחייב לשלם את הגזלה.
    ולכן העובד חייב לשלם את ערך הבגדים שלקח מהחנות. ניתן לרכוש כמה בגדים בחנות ואחרי התשלום להחזיר את הבגדים למדף, ובכך יוצא ידי חובת השבת הגזלה מבלי להודיע לבעל החנות. נתינה לצדקה לא מתקנת את חובת התשלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל