לתרומות לחץ כאן

משחק קלפים או רמי בשבת

שאלה:

כבוד הרב, האם מותר לשחק בקלפים בשבת? והאם מותר לשחק ברמי בשבת? אם אפשר לענות לפי פסקי הגרע״י תודה רבה
ואם אפשר לצרף גם מקור אני אשמח

תשובה:

שלום וברכה

מותר לשחק בשבת במשחקי רמי וקופסה הנ"ל, אין בכך חשש בורר כיון שבעצם כל הקלפים הם בשימוש חלקם מידי ממש וחלקם אינם בשימוש מידי אולם מיד בסמוך יבואו לשימוש. וכפי הכלל שבידינו לענין ברירת אוכל מאוכל שאם הכל נצרך לאותה סעודה אף שאחד מהמינים הוא רוצה לאכול במנה הבאה אין בכך בורר, ורק אם הוא מוציא מין לצורך שימוש בסעודה אחרת נחשב הדבר כברירה.

כמו כן אין בעיה של כותב, כיון שהאותיות לא נאחזות במשטח, אלא רק מונחות זו לצד זו.

מקורות:

ראה מגן אברהם ס' שמ ס"ק י. וכפי שהסבירו דבריו האחרונים בנוגע להנחת אותיות על לוח ספירת העומר בבית הכנסת ועוד, שכתיבה היא רק כאשר אתה מניח אות על גבי רקע ומחבר אותה שם, ולא בסתם הנחה על לוח הרמי. וראה במנחת אשר על מסכת שבת שם בסופו הדפיס הרב המחבר הגר"א וייס כמה מכתבי הלכה, אחד מהם עוסק במשחק רמי בשבת.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. גם הגר"ע יוסף שחשש בכדור למוקצה לא שמענו שהחמיר בכל המשחקים… ולמעשה הכרעת רבים שכוונת השו"ע שכדור הוא מוקצה זה דוקא בכדור סמרטוטים, שלוקחים סמרטוט מוקצה ומייחדים למשחק, יחוד למשחק אינו חשוב דיו, אבל כלי יקר שיוצר לכתחילה לשם משחק אינו מוקצה.

  2. תודה רבה הרב, מחילה הרב אבל למדנו הרב יצחק יוסף שליט״א סובר שהדין שאסור לטלטל כדור לצורך גופו או מקומו אף על כדור שעשו אותו לשם משחק, וששאר משחקים גם אסורים בטלטול
    אם הרב יכול להביא מקור להיתר לספרדים שנוהגים ב״נ כדעת מרן הרב עובדיה יוסף זצוק״ל

  3. ראה יביע אומר ח"ז סי' לט, וילקוט יוסף שח סעי' כז שמותר לילדים עד גיל בר מצוה. לגבי גדולים הסתפק שם אם מותר לדעת השו"ע או שזה שונה מכדור. אמנם כאמור רבים חולקים על הגר"ע יוסף בזב בדעת השו"ע, ולכן נראה שגם לגבי גדולים אין לעזוב דבריהם בגלל ספקו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל