לתרומות לחץ כאן

נדר לדבר מצוה ובטל הטעם

שאלה:

שלום, היום אני והחברותא שלי, הסכמנו( בלי אמירת בל"נ) ללמוד בתענית דיבור 5 שעות לרפואה שלמה עבור רב א', ולצערנו הרב נפטר באמצע החמש שעות, האם חייבים אנו להשלים ללמוד 5 שעות בתענית דיבור?

את"ל שחייבים להשלים, מה הדין כשבשעת הקבלה כבר נפטר הרב ולא ידענו, האם זה נחשב נדר בטעות ופטורים להשלים?

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה אם נפטר באמצע יש חובה להשלים, שהרי ידעתם שתתכן מציאות כזו ולא עשיתם תנאי מראש. ואף אם נפטר קודם, הרי עיקר הנדר ועיקר הסגולה, היא בשעה שנדרתם ולא בשעה שהתחלתם לקיים, ואם כן אותה סברא קיימת גם כאן, שכיון שידעתם שיתכן שילך לבית עולמו קודם ולא עשיתם תנאי, יש לקיים את הנדר.

שבת שלום.

מקורות:

 

עי' בדברי הרמב"ם בהלכות נדרים פרק ב הלכה א אחד הנודר מפי עצמו או שהדירו חבירו ואמר אמן או דבר שענינו כענין אמן שהוא קבלת דברים. דהיינו שאפי' אם רק אחד מכם נדר אך שניכם הסכמתם גם נחשב נדר. ועי' שם הלכה ב ואין הנודר נאסר בדבר שאסר על עצמו עד שיוציא בשפתיו ויהיה פיו ולבו שוין כמו שבארנו בשבועות אבל המתכוין לנדור בנזיר ונדר בקרבן בקרבן ונדר בנזיר בשבועה ונדר או שנתכוון לנדור ונשבע או שנתכוון לומר תאנים ואמר ענבים הרי זה מותר בשניהם ואין כאן נדר. והיינו שצריך פיו וליבו שווין למה שאמר, וכאמור במקרה שלכם נחשב פיו וליבו שווים ידעתם שיתכן שהרב יפטר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל