לתרומות לחץ כאן

לגבות שכ"ט עבור ארגון טיול לחברות

שאלה:

בין החברות אני זו שתמיד מזמינה כרטיסי טיסה ומלונות ואחראית על הארגון. לאחרונה החלטתי שזה עול גדול מדי ופוגע בהנאה שלי בטיול כי אני משקיעה הרבה זמן לצורך כל הבירוקרטיה ולכן הגעתי למסקנה שאני צריכה להרוויח מזה מעט.
לפני זמן מה ביקשו ממני לארגן טיול מסויים ובדקתי מחירי כרטיסים. פורסם בתקשורת שיש טיסות החל מ 300$. חיפשתי ואין מצאתי טיסות במחיר הזה וכולם הסכימו שנסגור. למחרת המחירים עלו ב80$ והיתה התלבטות אבל עדיין הרוב רצו. אמש החלטנו לסגור סופית ובמקרה לאחר חיפושים רבים מצאתי תאריך שהמחיר שלו 240$. אמרתי לכולם שיש מחירים מוזלים ושיש אופציה להוסיף ביטוח ב 20$ ומי מעוניינת. הם שאלו כמה יעלה הכל ואמרתי שלדעתי עם הביטוח לא יעלה יותר מ 300$. כולם הסכימו עם המחיר ושמחו שיצא זול יותר מהמתוכנן, והעבירו לי 300$.
האם אני חייבת לעדכן אותם שהמחיר האמיתי הוא למעשה 260$ ואני לוקחת לעצמי 40$ על כל הכאב ראש של האירגון ועל עצם זה שמצאתי להם דיל טוב? או שאם הם הסכימו למחיר אז זה כבר לא משנה אם יש לי פערי תיווך?

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך לקחת דמי טרחה אם מקובל לקחת תשלום עבור טרחה של ארגון טיול ונסיעות לחו"ל. התשלום צריך להיות כפי המחיר שמקובל לגבות בשוק ולא מעבר. וכאשר מקובל לגבות שכ"ט מותר לכלול את השכ"ט ואין חובה לדווח על כך. אולם כאמור צריך שהמחיר יהיה מחיר סביר וסוג של טרחה שמקובל לגבות שכר עבורה.

בהצלחה. 

מקורות:

כאשר מקובל לדרוש שכ"ט מותר לדרוש שכר בצורה עקיפה ואין חובה ליידע, וכמו שכתב מרן הרב אלישיב זצ"ל בקובץ תשובות (ח"א סימן רה) שנשאל אדם שטרח וקנה קבר עבור אדם מחו"ל, ואותו שליח טרח הרבה בדבר ורוצה דמי תיווך עבור קניית הקבר, ומתבייש לבקש מאותו ידיד מחו"ל תשלום של תיווך, האם יכול לכלול את התשלום של התיווך יחד עם התשלום של הקבר. והשיב מרן זצ"ל שאם מקובל לדרוש תשלום של תיווך בסוג עבודה שכזו, מותר לו לכלול את התשלום של דמי התיווך בתוך הוצאות של קניית הקבר, ואת החלק של דמי התיווך ייקח לעצמו, למרות שלא פירש זאת למשלח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל