לתרומות לחץ כאן

קציצת ענפים שפולשים לרה"ר

שאלה:

שלום!!
ענפי אילן שיוצאים מרה"י לרה"ר ומפריעים להולכים ושבים (הענפים נמצאים בגובה הראש של ההולכים ופעמים שאדם לא שם לב ונתקל בהם) האם מותר לקצוץ אותם מבלי לבקש רשות וכן אם שוכרים מישהו שיקצוץ על מי חלה חובת התשלומים. כמו כן מה דין ענפי עץ תאנים שאומנם לא מפריע אבל הפירות שלו נופלים ברה"ר ומטנפים את הרחוב.
תודה רבה!!

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לעוברי דרך לקצוץ את הענפים שפולשים החוצה – גם ללא רשות מבעל הענפים מותר לקצוץ. אולם לא ניתן לחייב את בעל הענפים לקצוץ את הענפים, ולכן גם לא מוטל על בעל החצר לשלם את ההוצאות של קציצת הענפים. וכן הדין בפירות שנופלים לרשות הרבים מותר לקצוץ את הענפים שפולשים כדי שלא יישרו פירות ויטנפו את רשות הרבים. הפירות שייכים לבעל האילן – למרות שהענפים פולשים החוצה. ואם אין לו צורך בהם הרי הם הפקר. 

בהצלחה.

מקורות:

הפירות שייכים לבעל האילן – ראה שו"ע חו"מ סימן קסז סעיף ב. 

נזק של אילן שפולש לשכן נחשב לנזק הבא מאיליו, ולכן לא יכול השכן למנוע אותו שלא ליטוע עץ ברשותו – ראה שו"ע סימן קנה סעיף לב. 

אמנם יכול בעל החצר לחתוך את הענפים שפולשים לתוך רשותו – ראה שם סעיף ל. 

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלו' לכבוד הרב,
    אז אחר חיתוך ענפי הפרי של השכן הפולשים לרה"ר מה צריך לעשות? חלה חובה להודיע לבעלים שיבוא לקחת את הפירות? להכניס לו לחצר את הענפים מבלי להודיעו? או שאפשר להשאירם במקומם ברה"ר וזה כבר בעיה שלו ולא של החותך?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל