לתרומות לחץ כאן

הנחת תפילין לגוי

שאלה:

שלום. האם מותר להניח תפילין לגוי (כיון שהוא מבקש ומפציר, בהתאם לפסק הרמב"ם שאין למנוע מגוי לעשות מצווה)? ומה אם יש יהודי שיש לו חבר גוי, ומסכים להניח רק באם יניח גם חברו. האם יש לזה השפעה על הכרעת הדין? תודה רבה.

תשובה:

אין להניח תפילין לגוי.

הרמב”ם (מלכים פרק י הלכה י) כתב: “בן נח שרצה לעשות מצוה משאר מצות התורה כדי לקבל שכר, אין מונעין אותו לעשותה כהלכתה, ואם הביא עולה מקבלין ממנו, נתן צדקה מקבלין ממנו, ויראה לי שנותנין אותה לעניי ישראל, הואיל והוא ניזון מישראל ומצוה עליהם להחיותו…” וכתב הרדב”ז : “ומ”מ במצות שצריכין קדושה וטהרה כגון תפילין ס”ת ומזוזה אני חוכך להחמיר שלא יניחו אותם לעשותן”.

ומכל מקום בענין חשש זה כבר נהגו להקל, אלא שכאן יש בעיה נוספת, שכיון שהגוי אינו מצווה בתפילין, הנחתו נחשבת כמו הורדה בקדושה, ראה אגרות משה יו"ד ח"ב סי' ז.

אם יש יהודי שמוכן להניח רק אם חברו הגוי יניח, לכאורה יש להקל ולתת לו, שכן מהרדב"ז לא נראה שאסר זאת בתורת ודאי, ומוטב לכאורה להוריד בקדושה כאשר על ידי כך יהודי יקיים מצוה חשובה זו. שכן בסופו של דבר גם הגוי מתכוון למצוה ולא לשימוש חול, ואף שהוא אינו מצווה ועושה, אין זו הורדה גמורה בקדושה.כך נלע"ד להכריע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל