לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ברכה על נטילת ידיים אחרי שהתפלל / כשאינו מתפלל

שאלה:

מי ששכח ליטול ידיו בבוקר אולם רחץ אותם במים עלמא (לא בבית הכסא אלא במטבח לצורך הענין) ויצא מביתו לעסקיו כששכח ליטול עם כלי ג"פ. האם כשנזכר יוכל ליטול עם כלי ג"פ בברכה ? אני שואל מפני שמעיון בב"י (סי' ד) נראה מהראשונים שאין כל הכרח בכלי לנט"י שחרית ורק הרשב"א הביא "דמדומי ראיה" כלשונו ע"ש דבריו, ואף מוסכם גם לדינא שמי שאין לו מים מנקה בעפר או בצרורות ומברך על נקיות ידיים וכמו שפסק בש"ע (סי' ד). אם כן, האם יוכל לברך גם אם נזכר במהלך היום על נט"י עם כלי ? האם אין חשש לברכה לבטלה אם יברך באמצע היום, שהרי סוף סוף ניקה ידיו במים בבוקר כאמור, ומאחר שכבר ניקה ידיו במים בעלמא אינו חייב יותר בנט"י מן הדין ולכן אסור לברך ? בפרט לפי דברי הר"ן שהובאו בב"י (שם) שאין נטילה זו אלא משום נקיות בעלמא. האם אפשר לצרף ולסמוך על דברי המחייבים נט"י בברכה לאחר שנפנה או המחייבים נט"י לתפילה (לרבות מנחה וערבית) לענין ברכה? האם יש מנהג ברור במקרה כזה? והאם יש לחלק במקרה הנידון בין מי ששטף ידיו בעלמא בבוקר ושכח ליטול בכלי לבין מי שניקה ידיו בעפר או צרורות ושכל ליטול בכלי ? סליחה על עומס השאלות, זהו מפני שאני חי בסביבת אנשים שאצלם דין זה רלוונטי מפעם לפעם (בתהליך התקרבות) ואשמח להסביר להם מתוך המקורות מהו הדין במקרה זה. אגב, אנו ספרדיים אם יש חילוק כלשהו בנידון זה.

תודה על המענה

תשובה:

שלום וברכה

ברכת על נטילת ידים בעיקרה נוהגת רק לפני התפילה בבוקר, ענינה הוא חיוב הנטילה כהכנה ונקיות לתפילה. ולכן מי שנזכר אחרי תפילת שמונה עשרה, אין לו מה ליטול עכשיו בברכה, אלא אם כן זה יום שמתפללים בו מוסף, שלכבוד מוסף גם ניתן לברך על הנטילה, ראה בירור הלכה זילבר סי' ד, באופן זה ילך לשירותים ואז יטול ויברך. ויש שהקלו באופן זה שלפני מנחה ילך לשירותים ואחר כך יטול בברכה כהכנה למנחה. ראה חיי אדם כלל ז סעי' ה. בלי תפילה בכלל אין לברך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה על המענה.
    ממה שכבודו ציין לתפילת מוסף או מנחה אני מבין שאם כבר התפלל מנחה גדולה למשל, לכו"ע לא יוכל ליטול ידיו בברכה אע"פ שעוד היום ארוך וטרם התפלל ערבית ? האם מטעם שערבית שייכת ליום העוקב ?
    תודה

  2. שלום וברכה,
    לגבי השאלה שנשאלה לעיל.
    מה הדין אם אדם שכח ליטול את ידיו בברכה בקומו משנתנו
    ונזכר באמצע התפילה שלא נטל ובירך,
    מה הדין, האם יטול בברכה/בלי ברכה?
    ואם כן יברך,האם הברכה היא כדין אמן של קדיש שיש מקומות שבהם הוא יכול להפסיק ולברך?
    תודה רבה.

  3. בס' פסקי תשובות בסי' ד הערה 54 הביא מדברי מעורר ישנים שיברך אפילו בין הפרקים של ברכות קריאת שמע, אבל הביא שהאדר"ת הסתפק בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל