לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על מה שאכל לפני הסעודה

שאלה:

א.האם אפשר לברך בתחילת היום ולפטור את שאר היום מלברך שוב ולברך בסוף היום ברכה אחרונה? במידה ואני באותו מקום ולא משנה מקום. ב. במידה וברכתי בתחילת היום על מזונות אדמה ושהכל ובערב לפני שברכתי ברכה אחרונה נטלתי ידיים וברכתי ברכת המזון. מה עליי לעשות? האם אם ארצה לאכול צריך לברך שוב על האוכל? ומה עם ברכה אחרונה על מה שאכלתי כל היום?תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

1. במידה ואתה לא מסיח דעת מהמשך האכילה זה אפשרי, רק בדרך כלל זה לא המציאות… כלומר לא די בכך שאתה לא עושה שינוי מקום אדם שגמר לאכול ומסיח דעת, אין לו כוונה לאכול יותר כרגע והוא פונה לעיסוקים אחרים אז הוא צריך שוב לברך. המציאות שאתה מעלה יותר שכיחה באדם שרגיל לשתות הרבה במהלך לימודו ויש לידו בקבוק מים וכל חצי שעה הוא שותה כוס, וכאן הוא נכנס לשאלה זו. העצה שלנו כן לברך כל פעם ברכה אחרונה, והסיבה, כי אם עובר שיעור עיכול בין שתייה אחת לשניה, גם אם יברך בסיום לימודו ברכה אחרונה זה כבר לא יועיל על מה ששתה וכבר עבר שיעור עיכול, ונמצא שהפסיד ברכה אחרונה.

2. כאמור זה לא רלוונטי כי כבר עבר שיעור עיכול, אבל השאלה היא סתם נכונה באדם שאכל משהו לפני הסעודה, ועכשיו הוא נוטל ידים לאכול פת, האם הוא יוצא ידי חובה בברכת המזון או צריך לברך על מה שאכל, ובענין זה יש כמה חילוקי דינים בסי' קעו: אם אכל מיני מזונות, ברכת המזון פוטרת. אם אוכל פירות שמברכים עליהם ברכה ראשונה באמצע סעודה, אם יאכל מהם גם בסעודה אינו מברך ברכה אחרונה ואם לא יאכל – מברך. אם אוכל ירקות שלא מברכים עליהם באמצע סעודת פת, בכל מקרה צריך לברך ברכה אחרונה לפני הסעודה, כי הם לא שייכים לירקות שבתוך הסעודה הטפלים לפת. אם אוכל דבר שהוא לצורך הסעודה – מתאבנים למיניהם שתכליתם לעורר תיאבון, יוצא בברכת המזון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל