לתרומות לחץ כאן

שפיכת כוס קפה על ספרים

שאלה:

אדם הניח באמצע שולחן בבית מדרש כוס קפה שבסוף השולחן מונחים ספרים כך שאם תישפך הכוס קפה יירטבו הספרים.
כאשר הניח נשפך מעט שלא גרם נזק אך חבירו שיושב לידו בבית מדרש בטעות אם היד בגלל שהניח באמצע השולחן ולא בצד שפך את כל הכוס וגרם לעצמו נזק של 120 ש"ח אם הכוס הייתה אכן מונחת בצד השולחן כפי המקובל לא היה נגרם בכלל נזק ולא היה נשפך כלום
מה הדין האם הראשון צריך לשלם מעיקר הדין לפנים משורת הדין פטור לגמרי האם השני צריך לשלם אם בנוסף לספרים שלו יש במקום גם ספרים שלא שייכים לו?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

הראשון שהניח את הכוס לא הניח דבר שמזיק בעצמותו, אלא גרם שאחר הגיע והזיק עם הכוס קפה, ואין לו חיוב תשלומים, כיון שהראשון לא הזיק ולא ממונו הזיק, אלא אדם אחר הזיק עם ממונו, וגם אין שייך לדמותו לרוח מצויה שהפילה אבן מקצה הגג, מאחר ואין כאן וודאות שהרוח תפיל וזה דבר רחוק.

השני שהפיל את הכוס, אם הכוס הייתה מונחת במקום שלא אמור להיות שם כוס אינו חייב על שבירת הכוס ולא על הנזק שהקפה הזיק. על שבירת הכוס אינו חייב כמבואר בשו"ע חו"מ סימן תיב סעיף א גבי הניח חבית במקום שאין רשות להניח ובא ונתקל בחבית ושברה שפטור. ואם הקפה נשפך והזיק אחרים פטור, למרות שהנזק נעשה על ידי אדם ששפך את הכוס, וכדין עלה על סולם תקין והשליבה נפלה וזיקה שפטור המזיק, וכמו כן כאן שהכוס נפל באונס והזיק שפטור גם לשיטות שמזיק באונס חייב, כיון שכאן הכוס הזיקה ולא גוף האדם.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל